Att snabbladda elbilen på vintern går långsammare än på sommaren, eftersom batterier inte gillar låga temperaturer. Men med effektiv förvärmning av batteriet, som blir allt vanligare på nya elbilar, kan laddtiden förkortas rejält.
Att tekniken fungerar bevisas nu av ett test som Norsk Elbilforening gjort.
Att värma upp batteriet i förväg innebär att laddeffekten kan nå upp till mellan 75 och 90 procent av den maximala laddeffekten under optimala förhållanden, enligt mätningar gjorda med diagnosverktyg från företaget Aviloo.
– Resultaten är imponerande. Jag tycker att förvärmning av batteriet är mycket viktigare än bilens vinterräckvidd, säger Ståle Frydenlund på Norsk Elbilforening.
Sex elbilar ingick i testet och i flera fall uppnås nästan samma laddeffekt som på sommaren. Polestar 2 fick visserligen bara hälften så hög laddeffekt på vintern trots uppvärmning, men effektkurvan var jämn och att ladda 10–80 procent tog bara tio minuter mer än på sommaren. Dessutom var yttertemperaturen testets lägsta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 2024-02-05 21:44 N-iklas skrev: jaha? Men det…
- 2024-02-05 21:30 N-iklas skrev: jaha? Men det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.