Det har dykt upp mängder av nya bilmärken i Europa det senaste året – och de flesta fokuserar på elbilar och laddhybrider. Vi har till exempel sett hur brittiska sportbilsmärket MG väckts till liv med flera elsuvar och vi har även provkört flera nykomlingar från kinesiska DFSK.
Nu ger sig jättekoncernen Great Wall återigen in på Europamarknaden med en ny strategi, nämligen att fokusera på premiumsegmentet istället för budgetbilar som i den senaste satsningen.
Först ut är bilmärket Wey som visar upp en laddhybridsuv. Än så länge går bilen under namnet Wey Coffee 01 – av oklar anledning – men den kan eventuellt byta namn framöver.
15 mil på en laddning
Kinesiska biltillverkare har fokuserat mer på elbilar än laddhybrider det senaste året – inget dumt beslut med tanke på att regeringen på sikt vill trappa ned bonusen för laddhybridköpare, något som även andra länder kan göra.
Wey Coffee 01 har dock en ovanligt lång elräckvidd på 15 mil tack vare ett batteripaket på hela 41,8 kWh – mer än elbilen Nissan Leaf i sin billigaste version.
Elräckvidden kan eventuellt vara uppmätt enligt kinesiska NEDC-körcykeln och då är den överdrivet optimistisk. I så fall lär räckvidden snarare hamna på 10–12 mil som bäst, vilket ändå är en bra siffra för en laddhybrid.
Hög tekniknivå
Bilen har en elmotor på varje axel vilket gör den fyrhjulsdriven. Det finns även en bensinmotor på 2,0 liter. Systemeffekten är omkring 450 hk och 0–100 km/tim går på fem sekunder. Niostegad dubbelkopplingslåda är standard.
Teknikmässigt bjuder bilen på 5G-uppkoppling, ansiktsigenkänning, laserstrålkastare, 360-graderskamera, ljudsystem från Infinity, en head up-display som kan visa navigationspilar direkt i vägen och ett infotainmentsystem med 14-tumsskärm.
Tyskland först ut
Först ut för Wey blir Tyskland, men märket kommer förmodligen även dyka upp i andra länder. Om försäljningen når 50 000 bilar årligen ska företaget bygga en Europafabrik. Priserna för Wey Coffee 01 börjar på 50 000 euro.
Great Wall premiärvisade också den mindre och mer ungdomliga elbilen Ora med retroinspirerad design som eventuellt kan bli aktuell i Sverige.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 8 september 2021 "41,8 kWh" Nej. Med ett så…
- 8 september 2021 Man man åker ganska långt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.