Det gamla brittiska sportbilsmärket MG är numera i kinesisk ägo och fokuserar på eldrift. Suv-modellen MG ZS EV säljs redan i Norge och ska även locka svenska köpare inom kort.
Nästa steg för MG är den modernare elsuven Marvel R Electric. Den går nu att förhandsboka, men den exakta prislappen blir klar först i höst. Modellen ska dock kosta mellan 40 000 och 50 000 euro.
Flera utföranden
MG Marvel R Electric finns i flera utföranden med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift samt i tre olika utrustningsnivåer: Comfort, Luxury och Performance.
I utrustningslistan finns en pekskärm på 19,4 tum med stöd för trådlösa mjukvaruuppdateringar, Android Auto och Apple Carplay, körassistenten MG Pilot och möjlighet att hålla koll på bilen i mobilappen iSmart. Det finns även ett främre bagageutrymme, men bara i den bakhjulsdrivna versionen.
Tre elmotorer
MG Marvel R Electric är 4,67 meter lång vilket placerar den i samma storleksklass som Volvo XC60. Modellen får upp till tre elmotorer och en räckvidd enligt WLTP-körcykeln på 40 mil, men det gäller den bakhjulsdrivna versionen med 180 hk.
Snabbladdning till 80 procent klaras av på 40 minuter men någon exakt laddeffekt anges inte. Bilen har även så kallad V2L-teknik vilket innebär att 70 kWh-batteriet även kan användas för att ladda upp andra prylar.
MG Marvel R Electric dyker upp i bilhallarna framåt hösten. Den har dragkrok och en högsta tillåtna släpvikt på 750 kilo.
I Norge kostar bilen 338 900 norska kronor med bakhjulsdrift och 418 900 norska kronor med fyrhjulsdrift. Den billigaste versionen av Volkswagen ID 4 kostar 335 080 kr i Norge.
Läs också: Säljstart för MG-suvarna – här är priserna
Effekt: 180 hk (2WD)/180 hk (4WD)
Vridmoment: 410 Nm/665 Nm
0–100 km/tim: 7,9 sek/4,9 sek
Räckvidd: 370 km/402 km
Ombordladdare: 11 kW
Tjänstevikt: 1 810 kg/1 920 kg
Max släpvikt: 750 kg
Batteripaket: 70 kWh
Snabbladdning: Effekt anges ej, 0–80% på 40 min
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.