41,7 mil står det på pappret, men hur långt kommer man egentligen med Audis nya elbil e-tron? Vi testar!
Tommy Wahlström från Vi Bilägare har tidigare provkört e-tron i Namibia, men nu finns den i Sverige och det är dags för ett test på hemmaplan.
Färden går norrut från Stockholm på E4, en resa på 50 mil tur och retur. Det var behagliga 11-15 grader ute när testet gjordes, men motorvägskörning går hårt åt elektronerna i batteriet på 95 kWh.
Det visar sig att 40 mil är lite i överkant för elsuven från Audi, men samtidigt överraskar bilen på ett positivt sätt när det är dags att snabbladda. Klicka på videoklippet för att se räckviddstestet!
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
Färden går norrut från Stockholm på E4, en resa på 50 mil tur och retur. Det var behagliga 11-15 grader ute när testet gjordes, men motorvägskörning går hårt åt elektronerna i batteriet på 95 kWh.
Det visar sig att 40 mil är lite i överkant för elsuven från Audi, men samtidigt överraskar bilen på ett positivt sätt när det är dags att snabbladda. Klicka på videoklippet för att se räckviddstestet!
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trist att den är så "törstig" på el. Säkert en otroligt kompetent bil på många sätt men hur den kan vara så ineffektiv när den är helt nyutvecklad av företaget som enligt dem själva ska vara i framkant.....
Model X med 7 sitsplatser och betydligt större både yttermått samt innerutrymmen är snålare och kom för flera år sen. Kanske dags för många av Teslaskeptikerna att faktiskt inse att de kan något och inte bara haft tur sålänge de "andra" inte kommit ut med sina elbilar...
Det låter som att den hushåller dåligt med energin. 3kWh/mil är inte dåligt, det är uselt.
30 mil för 900 000 spänn *asgarv* Vad blir det i vinterkyla... 15 mil?
Och elen tillverkad av kol för tillverkningen av blodsbatteriet har redan släppt ut lika mycket koldioxid som vid tillverkningen av en hel liten vanlig bil. Detta innan den kört en km.
Och det elektroniska bling-blinget verkar inte ha kommit så långt, precis. Man inser att autonoma bilar är låååångt borta när de inte ens kan hålla koll på hastigheten.
Kudos till ViB som visar hur illa ställt det är med blodsbatteribilarna.
.
Ouch, riktigt hög förbrukning av el tyvärr! :-(
Fast å andra sidan tar en motsvarande bensin-SUV 9 kWh (1 liter) per mil.
Kul med en så snygg videoproduktion av ViB! :-)
Ivarsson: Hur tänkte du där? Så du menar att Tesla inte är bättre än Audi, Mercedes m.fl. när det kommer till att bygga effektiva el-drivlinor? Var ingen här som nämnde prestanda utan effektivitet och räckvidd. Och jo, jag är ganska övertygad om att både Audi och Mercedes och BMW har Tesla som jämförelseobjekt nu när de tar fram sina elbilar. Och på vissa punkter som du nämner interiört är de vassare än Tesla, även om du nog med måste erkänna de nya Teslorna ligger betydligt närmre i interiörkvalitet än de första årsmodellerna gjorde. Däremot som sagt drivlina, teknik samt multimedia ligger Tesla före än så länge trots att tyskarna har nyutvecklade modeller. Jag kan definitivt säga att Tesla inte är bäst på allt, men det är kul hur många motståndare inte ens kan ge dem cred för det de faktiskt är riktigt bra på.
Inte för att jag är någon expert på elbilar, men spontant tycker man kanske att med en vikt på 2 500 - 2 600 kilo tjänstevikt, vore det högst märkligt om den hade möjlighet att imponera med räckvidd.
Detta är väl mer en lyxbil som råkar vara elektrisk, än en elbil som ska maximera elbilsegenskaper?
Att den väger 2500 kg påverkar väl inte förbrukningen vid jämn rull på motorvägen?
Jag har kört min e-tron i över en månad nu, ungefär 260 mil. Förbrukningen pendlar nånstans mellan 20 och 23kWh/100km. Därmed ligger räckvidden runt 40 mil. I svensk motorvägsfart ligger förbrukningen runt 25kWh/100km, vilket jag anser är okej för en bil i den storleksklassen.
Förstår inte att de orkar hålla på med elbilar som tvunget måste vara av SUV modell, med alla dessa negativa egenskaper. Litet bagage, trång invändigt, tung och dessutom högt luftmotstånd. Finns inte ett rätt, bara onödigt hög energi förbrukning. Vad man heller inte riktigt räknat med är att när bilen blir riktigt tung så ställer det högre krav på däcken som i värsta fall vid en undanmanöver kryper av fälgen eller får bilen att glida i sidled.
Undrar vad man känner i Frankrike. Det franska ordet "étron" betyder...tja..."bajskorv".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.