Volkswagen visar nu upp sitt elbilskoncept BUDD-e på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Enligt Volkswagen kommer tekniken innebära stora steg mot elfordonens framtid.
BUDD-e är designad för att påminna om de klassiska bulli-bussarna och är byggd på den nya MEB-plattformen, som är utvecklad just för elektriska fordon. Mest imponerande är räckvidden, enligt Volkswagens uppgifter kan BUDD-e köras upp till 533 kilometer på en laddning. Batteriet, med en kapacitet på 101 kWh, är placerat i bilens golv vilket innebär att inredningen har fått gott om plats för innovativt tänkande. Framdriften sker genom två elmotorer, en fram och en bak, som leverar 317 hästkrafter.
Bilen är kopplad till internet och ska kunna interagera med andra uppkopplade saker i det som nu kallas "the internet of things". Med hjälp av dator eller surfplatta ska man därmed kunna kontrollera en del av bilens funktioner hemifrån. Infotainmentsystemet är enligt Volkswagen också toppmodernt och bland annat ska man i förväg kunna bestämma vilken musik man vill höra när man passerar olika platser med bilen. Det mesta, inklusive dörröppningen, kan styras med gester vilket ska göra hanteringen av hela bilen enkel och intuitiv.
Diskutera: Vad tycker du om BUDD-e?
Bilen är kopplad till internet och ska kunna interagera med andra uppkopplade saker i det som nu kallas "the internet of things". Med hjälp av dator eller surfplatta ska man därmed kunna kontrollera en del av bilens funktioner hemifrån. Infotainmentsystemet är enligt Volkswagen också toppmodernt och bland annat ska man i förväg kunna bestämma vilken musik man vill höra när man passerar olika platser med bilen. Det mesta, inklusive dörröppningen, kan styras med gester vilket ska göra hanteringen av hela bilen enkel och intuitiv.
Diskutera: Vad tycker du om BUDD-e?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
53 mil blir minst 6 timmars körtid och detta på 101kWh. Under 2 kWh per mil och under 18kWh per timme med denna relativt stora bil??
Lägg därtill uppvärmning av passagerarutrymmet i dagens svenska kyla som kräver minst 5kWh per timme.
Kylargrillen är i alla fall större än kylbehovet.
Det jag undrar är: varför måste (?) dessa elbilar se så konstiga ut? Detsamma gäller Chevrolet Bolt. Jag läste någonstans att för Bolt så hade batterierna byggts in i bottenplattan så att formgivarna sedan hade en platt bas att fritt bygga bilen på. Varför kan den då inte se ut som en "vanlig" mellanklassare som BMW 3-serie, Octavia, etc? Finns det ett egenvärde i att elbilar skall (?) ha en helt egen utflippad (i mitt tycke) norm för hur de ska se ut?
Inget under av design i alla fall, en sockerbit på 4 hjul typ.
@Tory
Elbilarna behöver inte se konstiga ut, kolla in E-Golf.
En uppdaterad variant av E-Golf som kallas E-Golf touch visas på CES.
http://www.pcworld.com/article/3019578/car-tech/how-vw-is-charging-forward-with-its-e-golf-touch-and-budd-e-electric-cars.html
I övrigt tycker jag detta är en skön hyllning till de gamla retro VW bussarna med kul design och fräsch teknik.
Shogun, "framtiden" rymmer nog fler än en teknik för framdrivning, skulle jag tro.
Inget för mig Tycker att för mycket elektronik har stoppats in i bilen.
Jag tycker som Pastorn att det är en skön koppling till de gamla VW-bussarna, men varför ska man envisas med dessa jättefälgar med ett tunt gummiband runt?
Varför inte ta steget fullt ut och låta metallen gå ända ut som det var för 150 år sedan?
Och varför dessa förskräckliga jättegrillar?
@saabnisse, det var väl inga "jättefälgar" på den där? Skulle gissa på 17-18 tum med minst 40-profil. Fullt normalt.
@shogun, Vem har sagt det? Diesel är nu .. liksom hybrid, el och bensin. Vad framtiden har i sitt sköte är det ingen som vet.
Arrrrrrrghh..........Ännu en förbannat jävla illusion om vad som kommer att ske i framtiden!
En framtid som aldrig kommer om tillverkarna får bestämma! ( och det får de )
Se nu istället till att få ut de elbilar som redan finns i utbudet och bredda ifrån detta!
För att detta skall kunna bli möjligt så måste prisbilden justeras ner på max samma nivå som de Dieseldrivna men det finns inget intresse för detta!
Däremot så finns det tonvis med intresse för att skapa fantasifoster som sedan aldrig kommer att få se våra vägar......"Titta så många ambitioner vi har för FRAMTIDEN!" ( snacka om kontrast till verkligheten att diskutera framtidens elbilar då man inte ens vill sälja de som redan finns )
Jag och miljoner andra som årligen köper bil kommer troligtvis aldrig att inhandla en bil som motsvarar 2 eller 3 gånger vår årsinkomst.
Sport och lyxbilar måste ju finnas men den stora massan behöver mer vettigt prissatta fordon.
Shogun - du behöver nog inte "undra" över din maskopi-teori - bara att kolla hur verkligheten ser ut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.