I augusti registrerades 24 274 nya personbilar, 12 procent fler än samma period förra året. Det är branschorganisationen Bil sweden som för statistik över nyregistreringarna i landet och deras senaste siffror kan även visa att vi har en ny bilmodell på förstaplats när det gäller antal nyregistrerade bilar.
Volkswagen Golf har lyckats peta ned Volvo V70 som hittills regerat ostört på förstaplatsen i år. Nyregistreringarna av Volkswagen Golf sköt iväg från 925 i juli till 1 713 i augusti medan Volvo V70 bara lyckades höja sig med cirka 100 bilar från 1377 till 1 487 under perioden.
Volvo V70 leder dock hittills när det kommer till totala antalet nyregistreringar i år med 14 310 bilar. Volkswagen Golfs 9 974 nyregistrerade bilar räckte i det här fallet bara till en andraplats.
Volkswagen Golf har som sämst befunnit sig på en femteplats i månadsstatistiken i år men under den senaste tiden har Golf kört ifrån både storebror Passat och Volvomodellerna S/V/XC60.
Topp fem nyregistrerade bilmodeller i augusti:
1. Volkswagen Golf 1 713 st.
2. Volvo V70 1 487 st.
3. Volkswagen Passat 1 159 st.
4. Volvo S/V60 884 st.
5. Volvo V40 647 st.
Diskutera: Tror du att Volkswagen kan gå om Volvo även i årstotalen innan 2014 är slut?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej det tror jag inte.
Augusti brukar vara en *bra* månad för VW.
Men jag tror avståndet kommer vara mindre på årsbasis än förr.
Är det för att VW släppt ut sina 2015 då? Eller varför är just augusti en bra månad för VW?
Volvo håller säkert undan på årsbasis men det är möjligt att avståndet till VW kommer att krympa. Ännu intressantare var nog att det var just Golf som sålde mest - alltså en storleksklass mindre än V70. Men man vågar väl inte hoppas på att svenskarna börjat krypa ner i storleksklass på sina bilar... I praktiken skulle ju rätt många som idag "måste" köpa en V70 faktiskt klara sig med en Golf Sportswagon ...eller motsvarande storlek av annat fabrikat.
Golfen är ju i praktiken lika rymlig, men det spelar ingen roll. Många köper Volvo för att den är svensk, ungefär som när man köpte förra V40 just för att den var svensk även om den var en Mitshubishi tillverkad i Born!
Eftersom artikeln innehåller VW i så pass stor del så måste man ju bara notera en sak: På 52.a plats och med en knappt 1,5% ökning sedan samma tid(jan-aug) förra året hamnar VW Touran. En modell som såg dagens ljus 2003! Om man bara tar augusti månad så är ökningen drygt 40% gentemot förra året.
133 st i augusti. Som jämförelse kan man ta en helt ny modell i samma klass, Citroen C4 Picasso som registrerades i 63 exemplar under augusti.
Mycket privatleasing är det, just saying!
Tja - privatleasing är väl också försäljning och VW torde knappast vara ensamma om den finansieringsformen... Och mängder av tjänstebilar hos Volvo... Så - försäljning är försäljning till syvende og sidst... Eller skall vi bara godkänna privatköp utan billån....
Nej jag ville bara visa på en orsak till försäljningen.
VW har enormt förmånliga erbjudanden på privatleasing och marknadsför det ganska hårt.
De har även varit bland de första att köra det på rimliga kostnadsnivåer.
I senaste Vi Bilägare kom man ju fram till att VW ofta är billigare att privatleasa än att köpa.
Jag håller med och tror att detta är en enormt drivande framgångsfaktor.
Visst - jämfört med en del andra privatleasing-erbjudanden så var VWs bland de bättre i ViBs undersökning men ändå var ju skillnaden jämfört med t ex billån inte speciellt stor och bilen skall ju betalas oavsett finansieringsform så frågan är om det haft nån avgörande inverkan ?
Tror inte VW går om Volvo i årstotalen.
Men undrar varför Citroen säljer så dåligt i Sverige.
Nya C4 Picasso som exempel.
Snygg, praktisk, får bra testresultat, men verkar inte nå ut med det till Svensson.
Och C5...en underbart komfortabel bil med sin hydraulfjädring.
Utmärkt som dragbil och dessutom synnerligen prisvärd.
Varför fattar inte Svensson det ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.