Pressen ökar på de stora biljättarna att snabba på omställningen till elbilar för att kapa utsläppen. Ett exempel är att miljöorganisationen Greenpeace bestämt sig för att stämma Volkswagen för att bidra till klimatkrisen och inte ställa om tillräckligt snabbt.
I samband med bilmässan i München fick Dagens Nyheter en kort intervju med Volkswagens koncernchef Herbert Diess. Han tror inte på att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer 2030, som vissa andra bilmärken aviserat, eftersom det ”antagligen inte kommer fungera på alla marknader”.
Han uppger också att det inte är meningsfullt att producera elbilar så länge kol ingår i energimixen.
– Så länge du har en energimix med kol är inte elbilen lösningen. Tänk på Polen. De har 900 gram koldioxid per kilowattimme så en elbil i Polen är inte meningsfull, säger han till DN.
Oklara siffror
Exakt vilka siffror som Herbert Diess hänvisar till framgår inte, men uppgiften att elbilar är smutsigare än bilar med förbränningsmotorer om de laddas med smutsig el är till stor del felaktig. Den har motbevisats i en studie från tankesmedjan Transport & Environment.
Studien visade att en elbil som byggs på ett ”smutsigt” sätt i Kina och sedan körs på el från kolkraftsverk i Polen släpper ut 22 procent mindre koldioxid än en dieselbil och 28 procent mindre än en bensinbil. Den främsta anledningen är att elbilen är betydligt effektivare än förbränningsbilen.
I en annan studie från universitet i Nederländerna och England var elbilen renare än en bensinbil i 95 procent av fallen.
– Idén om att elbilar kan öka utsläppen är helt och hållet en myt. Vi har sett många diskussioner om detta nyligen och det cirkulerar mycket felaktiga uppgifter, sa Florian Knobloch vid universitetet i Nijmegen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 14 september 2021 Transport & Environment är…
- 14 september 2021 "Han uppger också att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.