I början av december kom beskedet att Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich hastigt skulle lämna sitt jobb. Flera medier spekulerade i att det uppstått en konflikt mellan honom och koncernchefen Herbert Diess, något Volkswagen förnekade.
– Han lämnar företaget av helt och hållet personliga skäl efter en extremt intensiv arbetsperiod. Han har visat oöverträffat engagemang för företaget, sa en talesperson för Volkswagen.
Men hans frånvaro blir inte långvarig. Volkswagens nuvarande utvecklingschef Frank Welsch ska ”flytta upp” en nivå och jobba med strategiska frågor i koncernen, och då tar Thomas Ulbrich över.
Det innebär att en person som skulle lämna företaget för en dryg månad sedan nu blir högst ansvarig för teknisk utveckling av Volkswagens nya personbilar – och inte bara elbilar, utan också bilar med förbränningsmotorer.
En person som skulle sluta för en månad sedan blir högst ansvarig för utvecklingen av nya modeller
Veteran inom Volkswagen
Enligt anonyma uppgifter erbjöds Thomas Ulbrich en tjänst i Kina där han skulle utveckla en liten elbilsmodell. Men det tolkade han som ett steg nedåt i hierarkin.
Nu har Volkswagen hittat ett annat sätt att behålla honom, och det är ingen hemlighet att Thomas Ulbrichs expertis när det gäller elbilar blir viktig när Volkswagen nu kört igång märkets största modelloffensiv någonsin.
– Han utvecklade ID 3 och ID 4 på rekordtid från skiss till färdig bil och därmed gjorde han en stor insats för att göra e-mobilitet tillgänglig för massorna. Det är ett enastående jobb under speciella förhållanden, säger Volkswagenchefen Ralf Brandstätter.
Thomas Ulbrich började på företaget redan 1992 och har jobbat mer med produktion än utveckling av nya modeller. Den särskilda elbilsavdelning som han tidigare var chef för ska nu införlivas i den stora utvecklingsavdelningen inom koncernen.
”Förbränningsstopp” om 19 år
Thomas Ulbrich gästade Sverige för några år sedan och uppgav då att Volkswagen måste sluta sälja förbränningsbilar senast 2040. Han ser dock laddhybrider som en ”brygga” in i framtiden.
– Vi kommer erbjuda laddhybrider så länge det finns efterfrågan. De kommer spela en viktig roll i minst 10–15 år till. Men inte för evigt. På lång sikt är en laddhybrid dyrare i drift än en elbil, men den fungerar som en viktig brygga över till eldrift, sa han till Vi Bilägare.
Han har även påpekat att priset på dieselbilar på sikt kommer behöva höjas med 5 000–10 000 euro per bil för att bekosta utsläppsreningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.