Ansvarade för Volkswagens avdelning för regelefterlevnad när dieselgate utbröt.
Oliver Schmidt har gripits av FBI, rapporterar New York Times. Han var ansvarig för Volkswagens regelefterlevnad i USA mellan 2014 och 2015 och anklagas nu för att ha försökt bedra amerikanska myndigheter.
När de första frågetecknen angående utsläppen från Volkswagens dieselmotorer dök upp försökte Schmidt i utfrågningar övertyga att de avvikande testresultaten berodde på tekniska problem istället för medvetet fusk, som det senare visade sig vara.
Diskutera: Tror du att dieselgate kan leda till fler åtal framöver?
När de första frågetecknen angående utsläppen från Volkswagens dieselmotorer dök upp försökte Schmidt i utfrågningar övertyga att de avvikande testresultaten berodde på tekniska problem istället för medvetet fusk, som det senare visade sig vara.
Diskutera: Tror du att dieselgate kan leda till fler åtal framöver?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja detta är ett resultat av Miljöpartiet, PK-maffian, feministerna och islams samarbete, tror nog fan att svetsarn är med på ett hörn också...
För att spara tid så går ovanstående rad att klippa ur och klistra in på valfri artikel som inte behagar läsaren i fråga, den täcker allt från bilfrågor till varför det lokala favoritlaget förlorade senaste matchen.
Vidare så ska det självklart utredas om det går att styrka brottsligt förfarande i VW:s agerande, sen går det inte att direkt applicera amerikansk lag till europeiska, det får väl EU utreda själva.
Vet inte ens om VW har brutit mot några lagar här förutom de etiska...
Nu såg jag att ett privat gruppåtalande väckts även här i Europa men det tenderar nog som vanligt att bli en utdragen historia som så ofta när det kommer till de privata domstolsförhandlingarna.
Alla märken fuskar med utsläppen, att inte bränsleförbrukningen stämmer bättre är resultatet och även beviset för att bilarna släpper ut mer än de skall. Visst, nu fuskade VW kanske lite "mer", men jag anser att hela branschen är fuskare.
Dè går bra nu....
Prestigelös, det du skrev var just PK-retorik i sig, ett sätt att slå ifrån sig all kritik, trams! PK har i detta sammanhanget främst handlat om CO2 och på det sättet har ju VW skött sig enl PK då man prioriterat CO2 framför NOx. Detta var också tydligt när Åsa Romson fick frågan om VWs dieselfusk och började svamla om CO2, dvs PK och miljörörelsen är sjukligt besatt av CO2.
Så de hade/har en sån avdelning...haha
Visst är det så att det är ett stort, kanske alltför stort, fokus på CO2 vilket bl a gynnat dieseldrivna fordon - och då främst lite större/tyngre sådana. Därav har inte heller VW-fusket varit otillbörligt ur "skattebefrielse-synpunkt" inom EU eftersom det var fokuserat på NOx och inte CO2. Inte desto mindre fel men VW har såvitt jag förstått inte agerat så att några ägare av VW-bilar fått otillbörliga skatteförmåner i t ex Sverige - vilket framförts av vissa debattörer i dessa spalter. Men rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.
Så för att svara på artikelns fråga - Njaa, knappast inom EU men i USA kan man ju bli åtalad för i stort sett vad som helst så där kan jag utan tvekan tänka mig flera åtal i denna historia.
Oliver Schmidt agerade som vilken anställd som helst, finns det belägg för att han visste sanningen? Han kan ju ha förlitat sig på de uppgifter som han hade att tillgå.
VW straffades och det är väl så som man önskar på en sådan här nivå där sakens natur inte är helt så självklar.
Jag tycker inte att denna affär är hederlig sett ur någon synvinkel, finns det fler agendor än den vi ser ja då fortsätter åtalen.
Till PI.
Hur kan du skriva att VW inte har gynnats? Utan det av VW erkända fusket så hade de inte kvalat in som ex. tjänstebilar på många av Sveriges större företag. Flertal kommuner har också en max. gräns för CO2 vilket VW inte hade klarat utan manipulation.
Att sen fokus borde legat mera på NOx kan stämma men nu gjorde det och gör det inte så den frågan är rätt irrelevant.
Lyckan för VW är EUs kusligt svaga konsumentorganisationer.
Vidstige
Jaha, nu är det tydligen PK att VW har skött sig enligt de regler som finns om utsläpp.
"Hej, jag kör lagligt. Jag är PK".
Sluta tramsa. Numera är det högerpopulister som sätter politiska agendan så att gnälla på PK är om inte annat PK.
Axa, ALLT som inte är PK är populism enl PK. Dvs man får inte ha alternativa åsikter!
Om du sen stör dig på att jag sa nåt om vänster och PK, så kan du ju sen inte följa upp genom att prata om högerpopulism, då har du ju dessutom bekräftat indirekt att PK är vänster, eller hur?
Det jag sa är att VW haft huvudfokus på låg CO2, så ur den aspekten har VW varit ganska PK, helt rätt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.