Tidigare i veckan arrangerade Volkswagen en presentation av sin så kallade New Auto-strategi, som går ut på att ställa om jättekoncernen från att vara en biltillverkare till att bli ett ”mjukvarudrivet mobilitetsföretag med tydligt fokus på sina starka varumärken och globala tekniska plattformar”.
Strategin innehåller nya affärsmodeller och sätt att tjäna pengar på mjukvara och tekniska lösningar – och en del åtaganden för att minska företagets klimatpåverkan. Till 2030 ska kolanvändandet minskas med 30 procent jämfört med 2018.
Samma år ska andelen batteridrivna bilar öka till 50 procent, och från 2040 säger Volkswagen att ”nästan 100 procent av alla nya bilar från koncernen på viktiga marknader ska stå för noll utsläpp”. År 2050 vill koncernen vara helt klimatneutral.
Under presentationen bekräftade vd:n Herbert Diess också ett nytt tillskott till VW-märkets ID-familj, kallad ID.8. Den kommer enligt uppgift vara av samma storlek som den Atlas-modell som VW säljer i USA. Det innebär förmodligen tre sätesrader och sju sittplatser.
I och med det menar Volkswagen att de har täckt de mest relevanta segmenten med olika ID-modeller. Än så länge finns fem stycken bekräftade: ID.3, ID.4, ID.5, ID.6, ID.8 och Transporter-ersättaren ID Buzz.
När alla modeller är lanserade menar Volkswagen att de kommer ha industrins mest heltäckande utbud av elbilar. Deras målsättning är att bli bäst i branschen på elbilar till år 2025.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 17 juli 2021 haha, exakt samma tanke här…
- 17 juli 2021 Tycker alltså Styggavargen,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.