Forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har granskat regelverken för symboler i vägbanan i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland.
Studien visar att vägsymboler används på liknande sätt i de undersökta länderna och i Norden skiljer sig symbolerna oftast inte mer än när det gäller storleken. Därför ser forskarna möjligheten att standardisera symbolerna för att underlätta utläggningen och göra tecknen mer enhetliga och lättförståliga.
Körfältspilar och symboler för körfältsbyte, väjningsplikt, stopplikt, hastighetsgränser och vägnummer är av störst intresse att standardisera, enligt forskarna.
Diskutera: Vad tycker du om VTI-förslaget?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, det låter väl bra och helt okontroversiellt! Möjligen kan man fråga sig varför Finland ska vara med. Vem åker TILL Finland? Ja, jag vet att stockholmare åker till Finland men det är väl bara med båt. Inte tar de bilen med? Fast när de trevliga finnarna åker FRÅN Finland hit och ännu längre söderut, då är det ju bra för dem, att de känner igen sig. Så OK låt dem vara med också! Kolla även globalt! Är väldigt övertygad om att svenskar kör mycket mer i USA än i Finland exempelvis. För att inte prata om söderut i Europa och säkert även Australien. För övrigt bör vi not titta på standardisering globalt mer än skyltar. Motorvägskörning funkar ju perfekt i USA exempelvis. Lungt och fint med säkra omkörningar både från vänster och höger. Inga problem bara man är medveten. Och säkra och effektiva högersvängar trots rödljus. Bra! Borde vi införa i Europa också. Tänk på hur mycket avgaser vi hade undvikigt!
Ja, det kan väl tänkas att det är helt OK, men det är väl ingen avgörande fråga om hastighets- eller pilsymboler ser helt lika ut.
Sverige har ju rätt överdimensionerade symboler, men också ganska breda filer i städerna. I Köpenhamn, t.ex. så är det ändå ganska smala filer, varvid pilarna också är mindre.... :/
Det känns inte riktigt som en stor prioritet att harmonisera hela Norden i vad avser målade symboler på vägbanorna.
Ja, hur svårt var det att komma på tanken med den enhetligheten?
Återkommer.
Det är ju inte ens enhetliga regler inom Sverige när det gäller skyltning, utformning och annat, vore det inte en bra start att börja här hemma? Kanske lite sunt förnuft när det gäller formgivningen skulle sitta bra?
T.ex. : ändra de kritvita jätteskyltarna som varnar för 2-1, som bländar förarna totalt.
Se till att det finns en standard för hur körfälten går ihop från två till ett. Idag kan det variera mellan flera hundra meter till nästan ingenting. Plötsligt står det ett staket mitt i vägen?!
Se till att vägskyltar inte sitter i ögonhöjd då de skymmer sikten.
Och det har jag räknat ut, utan att vara (välbetald..) forskare.
I synnerhet under högeromläggningen och några år därefter så gjordes en hel del förändringar i skyltfloran och vägmarkeringarna. I flera fall uppgav man att man anpassat sig till vad som var dominerande i andra länder, vilket följdes upp av någon kvällstidning som påvisade att så inte alls var fallet!
En gång i tiden hade vi gula väglinjer för att de syntes bra även under vintern, men helt plötsligt så var det alltså inget argument. Jag tycker att vi borde införa blekt gulgröna vägmarkeringar generellt. En mer mättad gul färg för övergångsställen och cykelbanor. (Som nu är fallet verkar många inte kunna skilja på väjningslinjen och kantlinjen för cykelbana.)
De stora informationstavlorna har genom åren varit i tre olika blå nyanser. För att undvika egenbländning bör de i vart fall inte vara högblanka och de större ytorna inte ljusa.
Jag har sen många år tillbaka föreslagit en lösning med "fladdrande" trafiksignaler för att öka uppfattbarheten i starkt solljus. (De ska alltså inte snabblinka med en fast frekvens för att undvika att utlösa epilepsianfall.)
Många av oss minns säkert att utryckningsfordon förr hade röda "saftblandare". Färgen var vald för dess höga täthet och utmärkta kontrast mot annan belysning. Omgivningen rödfärgades också vilket ökade uppfattbarheten ytterligare. Plötsligt var inte det heller ett argument.
I Tyskland hade man minsann blått ljus - och då måste ju vi gubevars följa efter.
Skälet till att SS under kriget använde blått ljus var att det syntes sämre från luften. Inget vidare argument, alltså.
Dessutom blir reflexerna från omgivningen inte annorlunda än det naturligt blå ljuset från himlen.
När ska myndigheter lära sig att ta råd av expertis?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.