Nästa artikel
Volvos sexhjuliga XC60 – ny fotobil
Nyheter

Volvos sexhjuliga XC60 – ny fotobil

Publicerad 10 juni 2013 (uppdaterad 11 juni 2013)
Med hjälp av en ombyggd Volvo XC60 med sex hjul (!) ska den svenska biltillverkarens modeller framställas i bättre dager.

Volvo har låtit bilbyggaren Leif Tufvesson och hans företag Caresto ta fram en bil som ska användas för att filma och fotografera andra Volvobilar.

För att garantera bra bilder och underlätta för Volvos fotografer har Caresto försett en XC60 med både flak och en extra hjulaxel. På flaket finns dessutom halkskydd, fästpunkter för fotoutrustning och en uppsättning eluttag.

Bilen har också målats mattsvart för att undvika reflexer och av samma anledning kan strålkastarna täckas med särskilda lock. Mellan stötfångarna mäter fotobilen 562 centimeter, vilket är drygt en meter längre än vanliga XC60.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya fotobil?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-06-15 15:27
Roy J

Suck!
Har ingen av er sysslat med lite mer seriös fotografering?

Bilen är svart för att inte kasta reflexer på motivet. Man vill ha kontroll över belysningssituationen. Om den här bilen kör parallellt med den bil som utgör motivet och sakta glider förbi, så finns det risk att störande reflexer vandrar över motivet - i synnerhet om man filmar i snett motljus.

Antireflexbehandlade linser används av två skäl. Främst är det för att ta ner interna reflektioner i linssystemet. De kan ta ner kontrasten oerhört. Alla har väl för övrigt sett den där raden av mer eller mindre runda speglingar av bländaröppningen i motljusbilder - något som till och med brukar fejkas i digitalt framställda bilder för att de ska se mer "naturliga" ut.
Det andra skälet till antireflexbehandling är att ljusgenomsläppet ökar.

#c • Uppdaterat: 2013-06-15 18:26
Roger Skagerström

Jag har inte sysslat med professionell fotografering men jag är helt på ditt spår Roy :P

Och ja - bokeh är vackert ;)

#d • Uppdaterat: 2013-06-16 15:53
S-E S

Varför ska bilen se annorlunda ut på ett foto än i verkligheten? Vi lever väl för 17 inte i en reflexfri värld. Är det för att lura en godtrogen kund?

Det är svårt att integrera ett horisontellt lastflak på en bil som designmässigt ser ut att befinna sig i en konstant utförsbacke.

Är det "seriös fotografering" att avbilda verkligheten som den INTE ser ut?

#e • Uppdaterat: 2013-06-16 20:11
Audi A5 SB

S-E S, det är en viss skillnad att betrakta ett objekt i direkt motljus från en finlandsfärja jämfört med att titta på samma objekt från skuggan under ett träd. Här blir "viss" lite lätt underdrivet.... ;-)

#f • Uppdaterat: 2013-06-16 22:30
Roger Skagerström

Men SNÄLLA S-E-S TÄNK FÖR I HELVETE!

Det är det enda jag förmår att få ur mig utan att övergå i personpåhopp. En enkel uppmuntran bara. Hoppas du köper en kamera och blir pålurad pianplackade motljusskydd eller nåt så du förstår.

Det tillhör väl för fan yrkeshedern hos de som gör filmen, att det ska se så bra ut som möjligt. Om en mattlackad bil som inte ger reflexer eller andra störningar hjälper dom så.. Varför inte. Varför klagar du för? Men du kanske tycker det är cinematografisk högkonst när man ser bommicken hänga ner i bild?

#g • Uppdaterat: 2013-06-17 10:09
S-E S

Om du fotar ett objekt i motljus från en Finlandsfärja så ska det se ut som ett objekt fotat i motljus från en Finlandsfärja eller? Det är väl det som är meningen?

Att inget ska se ut som i verkligheten utan vara dött och reflexfritt är inte konst utan förvrängning som ser onaturlig ut. I min värld är reflexer en naturlig del av vardagen. Önskas reflexfritt rekommenderar jag avbildning i olja på linneduk alternativt polaroidglasögon.

Även om ni inte verkar tro det så har det skapats många fina filmar fotografiskt sett utan att använda en mattsvart ombyggd Volvo. Dessa fotografer har fortfarande "yrkeshedern" i behåll.

Och Roger, jag klagar inte, jag ställer bara frågan:
"Är det "seriös fotografering" att avbilda verkligheten som den INTE ser ut?"

#h • Uppdaterat: 2013-06-17 10:43
Hackenbush

S-E S, reklambilder eller filmer har ofta inget med verkligheten att göra eller så förskönar man verkligheten och då skall inga reflexer vara med.

Annars håller jag med dig om att verkliga bilder/filmer med naturliga omgivningar och även med reflexer är mer levande och tilltalar i alla fall mig mer.

#i • Uppdaterat: 2013-06-17 17:56
S-E S

Jo Hackenbush, du har rätt när du talar om "teatersminkade" bilar. Förstår du hur "illa" bilhandlarna ligger till när de exponerar sina nya bilar i stora ljusa hallar med massor av infallande ljus från stora fönster eller långa rader av ljusrör i taket som speglar sig i det blanka golvet och den "gnistrande blanka lacken" så som endast ett otal reflekterade ljuskällor kan åstadkomma.

Det är jo en ren skandal att de nya bilarna inte ställs ut till försäljning i lokaler med mattsvarta väggar, golv och tak och dämpad indirekt belysning från stearinljus.

Personligen tycker jag jag Volvon är "overkill". Jag skulle ha behållit den mer än halva miljonen som bilen kostar i fickan och roat mig kungligt för pengarna. Motprestationen är liten. Kör undan bilen vid fotografering eller dra en gammal filt från Myrorna över den om den orsakar dessa förhatliga reflexer! Men det är ju billigt, inte "high tec" och går inte att salta fakturan med.

Det kanske är någon som bör tänka efter för he---?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.