Att kräva kunderna på månatliga avgifter för funktioner som sätesvärmare kommer inte bli aktuellt för Volvo Cars. Det säger företagets verksamhetschef Björn Annwall i en intervju med Bloomberg.
– Om man ska ta betalt för mjukvaruuppdateringar måste det vara något som innebär ett stort steg upp för kunden. Vi kommer inte be folk som har köpt en bil för en miljon kronor att betala tio kronor extra för att få extra värme i stolarna, säger han till tidningen.
Det var i somras som BMW, för vissa modeller och på vissa marknader, började sälja prenumerationer för funktioner som sätesvärmare, helljusassistent och Apple Carplay. Detta följdes av en storm av kritik, inte minst på internetforum och i sociala medier.
Men BMW är inte ensamma om att sälja extrautrustning på det här sättet. Tesla var tidiga med sin Autopilot, sedan följde resten av industrin efter. Mercedes hyr exempelvis ut ”uppgraderad” bakhjulsstyrning till sin EQS för omkring 5 000 kronor om året. Man betalar då alltså inte för några fysiska förändringar av bilen – man tar bara bort en mjukvarulåsning.
Mercedes erbjuder också sina elbilskunder att betala 1 000 kronor i månaden för att låsa upp mer effekt i bilarnas elmotorer. Volvos systermärke Polestar erbjuder sina kunder att via nätet köpa till mer effekt till sina bilar, men då till ett engångsbelopp på omkring 10 000 kronor.
Att sälja mjukvara och prenumerationer på det här sättet har potential att bli en stor inkomstkälla för biltillverkare i framtiden.
Kommentarer till artikeln (7)
- 28 december 2022 I min gamla 142:a lade jag…
- 28 december 2022 Förr såldes de tyska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.