Volvo Cars sålde strax över 54 000 bilar i oktober vilket är en ökning med knappt sju procent jämfört med samma månad förra året.
Oktober blev andra månaden i rad som Volvos försäljning ökade. Enligt Volvo är efterfrågan fortsatt hög, särskilt på de laddbara bilarna.
”Recharge-modellerna stod för 36,8 procent av försäljningen förra månaden, och helt eldrivna fordon stod för 15 procent av den totala försäljningen”, uppger Volvo i ett pressmeddelande.
Hittills i år har försäljningen backat med nästan 17 procent jämfört med samma period i fjol. Den mest sålda modellen i oktober blev XC60 följt av XC40.
Rent generellt tror branschorganisationen Mobility Sweden att efterfrågan på nya bilar är på väg att minska kraftigt.
– De senaste veckorna har vi i kunddialogen sett en betydande inbromsning i efterfrågan, vilket beror på makroläget, har branschorganisationen Mobility Swedens chefsekonom Sofia Linder tidigare sagt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 2 november 2022 Var det nåt fel på mitt…
- 2 november 2022 Snoid Håller med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.