
När Volvo ES90 lanserades vid ett evenemang i Stockholm för några dagar sedan förväntade sig många att bilen skulle ha en renodlad sedandesign.
Ser man ES90 bakifrån har bilen formen av en halvkombi. Dessutom har den högre markfrigång än flera av sina konkurrenter. Enligt Volvo var det från början tänkt att ES90 skulle ha just den designen.
Volvo har på senare tid varit obeslutsam när det gäller kombibilens framtid. Flera Cross Country-modeller har försvunnit, och det är inte heller säkert att Volvo kommer att ha någon kombimodell i utbudet.
2014 hade en av fyra Volvobilar kombikaross. Tio år senare var siffran bara sex procent. Försäljningen av kombibilar har alltså rasat.
Samtidigt lanserade BMW förra året i5 Touring, kombiversionen av 5-serien, och Audi introducerade nyligen en ny generation av Audi A6 Avant.
Det väcker frågan: Hur ser framtiden ut för den traditionella kombin?
Inte särskilt ljus, om man frågar Erik Severinson, produkt- och strategichef på Volvo. Dock konstaterar han att vi svenskar har en särskild förkärlek för herrgårdsvagnar, eller den klassiska kombin.
– Den typen av bil är främst populär i norra Europa, där marknaden är relativt liten. Många av de kunder som för 20 år sedan körde herrgårdsvagnar kör nu suv, säger han till Vi Bilägare.
Enligt Erik Severinson är det intressant att förstå hur stor marknaden för kombibilar faktiskt kan bli.
– Oavsett vad är det en ganska nischad del av bilmarknaden som helhet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (42)
- Idag 10:07 Axa skrev: Christer Det är…
- Idag 9:15 Ja tycker ni borde tjata om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.