Designen på Volvo ES90 känns delvis igen från suven EX90. ”Bullen” ovanför vindrutan är en lidarsensor som används för assistanssystemen. Foto: Anders Nilsson

Nästa artikel
Premiär för Volvo ES90: Här är nya elbilen
Nyheter

Premiär för Volvo ES90: Här är nya elbilen

Publicerad Igår 11:40 (uppdaterad Igår 17:24)

Designen på Volvo ES90 känns delvis igen från suven EX90. ”Bullen” ovanför vindrutan är en lidarsensor som används för assistanssystemen. Foto: Anders Nilsson

Volvo satsar på komfort och snabbladdning i den nya modellen ES90. Här är de viktigaste nyheterna i Volvos senaste elbil – som får svindlande hög prislapp vid lanseringen.

Volvo har visat upp den nya elbilsmodellen ES90, som blir en efterträdare till dagens S90. Nykomlingen premiärvisades på ett event i Stockholm på onsdagen.

Bilen är främst tänkt för kinesiska och amerikanska köpare. Men mycket av tekniken i bilen kommer sprida sig till andra modeller framöver.

”Mycket av tekniken kommer sprida sig till andra modeller”

ES90 blir den första Volvomodellen med 800-voltsteknik vilket ska ge snabbare laddning. Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på 20 minuter, och att ladda för 30 mils körning ska ta 10 minuter.

Kravet är att en snabbladdare med kapacitet på 350 kW används.

Snabbladdningen är ett resultat av att Volvo investerat i företaget Breathe som utvecklar mjukvara för snabbare elbilsladdning. Men Volvo ES90 laddar ändå inte riktigt lika snabbt som koncernsyskonet Zeekr 7X.

Volvochefen Jim Rowan presenterade den nya ES90-modellen på onsdagen.

Lång räckvidd

Räckviddsmässigt ska Volvo ES90 klara upp till 70 mil på en laddning (eller 65 mil med det något mindre batteriet och bakhjulsdrift). Hur den siffran står sig jämfört med konkurrenterna kan du se här.

Volvo ES90 bygger på plattformen SPA2 som är en vidareutveckling av den äldre SPA-plattformen som började användas för drygt tio år sedan.

Bilens centraldator levereras av teknikföretagt Nvidia. Volvo har tidigare fått kritik för buggig mjukvara i flera nya bilmodeller, och därför ska befintliga EX90-bilar uppdateras med en snabbare processor.

Infällda dörrhandrtag är en nyhet som ska ge marginellt längre räckvidd. Fälgstorleken är minst 20 tum. Foto: Anders Nilsson

Högre markfrigång

Volvo uppger att ES90 är en av de tystaste bilarna märket utvecklat. Modellen ska kombinera ”elegansen i en sedan, mångsidigheten i en halvkombi samt den rymliga interiören och högre markfrigången i en suv”.

Volvo gör en stor sak av just markfrigången – ES90 blir alltså något högre än konkurrenterna, men klassas inte som suv eller crossover.

Bagageutrymmet är långt ifrån störst i klassen, men baksätet kan fällas 40/20/40 – något som inte finns i Volvos kombimodeller. Det finns också ett främre bagageutrymme (eller ”frunk”) på 22 liter.

Till skillnad från i Volvo EX30 har nya ES90 en liten förardisplay bakom ratten.

Svindlande prislapp

Vid lanseringen av Volvo ES90 ligger instegspriset på hela 929 000 kronor – betydligt högre än för många andra bilar i samma klass. Priset gäller för ”instegsversionen” Single Motor Extended Range, men med högsta utrustningsnivån Ultra.

En intressant detalj är att Pilot Assist-systemet, som kan ta över körningen under vissa förhållanden så länge föraren är aktiv, inte ingår trots bilens höga pris. Det kostar 25 900 kr extra. En vanlig adaptiv farthållare utan filhållningsassistans ingår.

Anmärkningsvärt är också att toppversionen Twin Motor Performance har hela 680 hästkrafter och 870 Nm – siffror som Volvo aldrig kommit i närheten av i tidigare prestandamodeller. Priset är över 60 000 kronor högre än för ”vanliga” Twin Motor vilket är ett rejält påslag för att spara en och en halv sekund i accelerationstid till 100 km/tim.

Förmodligen kommer mindre dyra versioner senare. I andra länder säljs redan nu billigare versioner – i Tyskland kostar ES90 från motsvarande 800 000 kr.

Tillverkningen sker i Kina.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (23)

  • Idag 9:59 lsoderlund skrev: Mr Snoid…
  • Idag 9:55 Hade förväntningar om att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.