Nästa artikel
Volvos automatlåda får stopp/start
Nyheter

Volvos automatlåda får stopp/start

Publicerad 23 augusti 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kombinationen automatlåda och stopp/start debuterar nu i Volvo S60, V60, V70 och S80. Tekniken får premiär med dieselmotorn D3.

Från september erbjuder Volvo sin sexstegade automatlåda tillsammans med tvålitersdieseln D3 med den nya tekniken, som automatiskt stryper motorn när bilen står stilla.

Att utveckla systemet för automatiska växellådor beskriver Volvo som en ”betydligt större teknisk utmaning” i jämförelse med motsvarig teknik för manuella växellådor.
 
– Vi har fokuserat på att uppnå samma snabba respons som du får i dagens konventionella automatväxlade modeller, säger Peter Mertens, forsknings- och utvecklingschef vid Volvo Personvagnar. Reaktionen är så snabb att det känns som om bilen börjar accelerera direkt när motorn startar på nytt.

Inledningsvis kommer automatlådan att erbjudas till femcylindriga D3, en turboladdad dieselmotor som levererar 163 hästkrafter och ett vridmoment på 400 newtonmeter. Enligt Volvo blir bränslebesparningen 0,04 liter/mil, vilket motsvarar 10 gram/km lägre CO2-utsläpp.

Trots att systemet innebär mer komplex teknik sänker Volvo priserna när stopp/start introduceras, för V70 från 325 900 kronor till 317 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om kombinationen automatlåda och stopp/start?

Förbrukning och CO2-utsläpp:

Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med automatlåda och stopp/start:

Volvo S60:
0,54 liter/mil
142 gram/km

Volvo V60:
0,57 liter/mil
149 gram/km

Volvo V70:
0,57 liter/mil
149 gram/km

Volvo S80:
0,56 liter/mil
148 gram/km

Källa: Volvo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-23 13:21
Juppe (ej verifierad)

Antar att ni inte räknar dubbelkopplingslådor som "automatlådor" eftersom start-stopp-teknik funnits länge där.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-23 14:03
Woody65

Det är en jättebra kombination med automat och start/stopp, mycket smidigare än motsvarande manuella lösning. Men detta finns redan på nya BMW X3, så det är ingen revolution. Dessutom är BMW X3 2.0d xDrive med automat snålare än både V60 och V70, och lika snål som S80, och då saknar Volvomodellerna 4WD. Och BMW:n är dessutom 21 hk starkare.

#3 • Uppdaterat: 2011-08-23 18:37
KaptenOberkommando

För landsortsbilister finns inte mycket att tjäna på detta systemet. Bor man däremot i storstan kan man räkna hem upp emot 0,08 liter per mil i snitt för olika tillverkare. Frågan är bara om det ur en pengaekonomisk synvinkel betalar sig: Antagligen ett högre inköpspris och garanterat fler batteribyten och ett högre slitage på startmotorn (även om den påstås ha gjorts kraftigare). För den som byter bil vart tredje år spelar väl detta ingen roll, men har man bilen i tio år eller köper den som begagnad lär bränslebesparingen gå upp i avgaserna. Och besparingen på miljön blir troligen inte alls så stor som man kan tro eftersom de flitigare batteribytena/startmotorbytena kommer att sluka miljöresurser. Men på papperet ser det ju för en storstadsbo initialt rätt ok ut.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-24 06:52
zipfer

Juppe - Det finns ingensans i texten där dom påstår att detta skulle vara unikt på något sätt, däremot är det försa gången volvo får det i kombination med automatlåda.
Kaptenopberkomma - alla biltillverkare med s/s använder sig inte av startmotorn, som nya peugeot 508 där istället en kondensator laddas upp vid tex inbromsning och sedan används till att starta motorn när s/s är aktivt vilket går väldigt fort och vibrationsfritt.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-24 08:31
amoC

Hur startar man en förbränningsmotor med en kondensator?

#6 • Uppdaterat: 2011-08-24 12:06
saabnisse

Det vill jag också veta.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-25 09:47
Peugo

Den har nog bara en lite nyare typ (kraftigare) av startmotor. http://green.autoblog.com/2010/10/15/psa-peugeot-citroens-e-hdi-start-stop-system-will-use-boostcap/
Hoppas att super/ultrakondensatorerna utvecklas så att man får ner storleken på dom (mera energi i mindre förpackning), det finns åtminstone ett par lovande uppfinningar som möjligtvis kan göra vanliga batterier onödiga. Ifall det lyckas så är elbilarna här fortare än man tror för då kan dom laddas tillräckligt snabbt.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-26 22:58
lubos

Jag kommer inte att köpa en sån bil! Min erfarenhet av bilmärket är att de klarade inte ens av att ge tillräcklig tillförlitlighet till de betydligt enklare modellerna från 90-talet! Hur ska det då bli att stå för servicekostnaderna med den här komplexiteten?
I Vib:s tidigare test visades ju dessutom att såna system är praktiskt taget verkningslösa, de kostar enbart pengar för användaren, och utgör nåtslags "miljösamvete" för tillverkaren.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-27 12:06
Hadock

Det finns flera fördelar med start/stopp än bara minskad bensinförbrukning. När systemet blir vanligare så minskar ljudnivån och de stora punktutsläppen av avgaser vid korsningar. Nackdelen med systemet är att värme och kyla inte fungerar när motorn är avstängd och man därför kanske väljer att inte använda det i någon större utsträckning.

#a • Uppdaterat: 2011-08-27 23:07
PREVIA

Här en hybridbil med kondensatorer i stället för batterier för fyra år sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=tq-9rP9cf8k&feature=relmfu
Värme och kyla fungerar om man har elektrisk vattenpump och AC i bilen även när förbränningsmotorn står still. Kondensatorerna laddas upp med elektricitet från generatorn. Kondensatorerna som i sin tur ger ström till startmotorn som startar förbränningsmotorn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.