Bilindustrins försäljningskris fortsätter med vikande marknader, särskilt i Europa där försäljningen går trögt. För de anställda på Volvos fabrik i Torslanda innebär det lite extra julledighet.
Volvo kommer, som vanligt, att stanna fabriken över jul och nyår, en ledighet som inleds den 21 december. I år blir dock skillnaden att fabriken kommer att stå still i tre dagar extra efter nyårshelgen, rapporterar TT.
Det är inte första gången som Volvo tvingas att stoppa fabriken eller minska sin produktion i år. I augusti sänkte man produktionstakten, vilket innebar att 300 bilbyggare fick gå. Detta följdes av att fabriken stod still i en vecka mellan den 29 oktober och den 2 november.
Diskutera: Hur ser du på att Volvo stoppar fabriken i Torslanda?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Julstopp på Volvo? Hur går det då med alla de premiumbilar de skall sälja?
Även Volvo drabbas av den sjunkande bilmarknaden... Det är tuffare tider för alla. I senaste Teknikens Värld så fick nya V40 rätt dålig kritik på de egenskaper som tidigare förknippades med Volvo, nämligen utrymmen, funktionalism, praktisk... V40 visade sig vara en trång opraktisk bil större utanpå än inuti och med usel sikt. Även den har sålt hyffsat initialt tror jag försäljningen snabbt kommer sjunka.
Samma sak gör Scania, det är ju ett smart sätt att spara pengar och dessutom lär många ändå vilja ha långledigt när helgerna ligger som de gör i år.
(kan tänka mig att charterresorna är extra dyra just i år..)
Raphael: ja, jag förstår inte hur V40 ska kunna ersätta C30, S40 och V50? Även om V50 numera är några år, så säljer den ju rätt bra (23.000 i Europa första 7 månaderna i år)
Varför då slopa den och komma ut med V40 som är så mycket trängre..?
Milky, åtgärden visar att Volvo har bilar i lager som står osålda. En fabrik som står still har mindre utgifter än en fabrik som rullar. Utgifter får el, för material till produkterna och för transporter av produkterna har man inte när fabriken står still på samma sätt som när den rullar. Personalkostnaderna kommer man inte ifrån, men flera andra kostnader sjunker.
Apropå sänkta priser så sänker hela branschen priserna och ger enorma rabatter, försäljningen går trögt ändå...
milkylainen: jo, det är sant. Fabriker ska ju helst snurra hela tiden. Men det lönar sig inte heller att bygga lager.
Att dra ner värme och ljus 3 dagar är en besparing. (blöder mindre..)
Inte oväntat. Volvo har en viss uppförsbacke. Det är priskrig i Europa, inte säljer man mer för det, när inte efterfrågan finns. Priskrig vattnar ur varumärket, se på de franska märkena, som knappast gör lågbudgetbilar. Volvo har deltagit mindre i priskriget än andra. I Kina har man ingen egen tillverkning och drabbas utöver skeppningskostnaderna av en 25%ig importtull. Dessutom har man inte gjort någon förlängd modell (benutrymme är lyx i Kina!) av S60, som skulle behövas i Kina. Alla med lokal tillverkning gör L-modeller. Volvo har många hål i modellpaletten, som fylls på väl långsamt. Det är nästan märkligt att man lyckats så hjälpligt hittills.
Allt är för övrigt inte frid och fröjd i Kina heller. Man har där stor överkapactet (70 % kapacitetsutnyttjande). Bilprisena har sjunkit stadigt i 1 ½ år och hälften av återförsäljarna går med förlust. Alla tillverkare vill fortfarande in där och bygger ut kapaciteten i rasande takt. De små inhemska tillverkarna kämpar för överlevnad och staten i första hand satsar på de egna 6 stora, som alla samarbetar med utländska företag. De gör också syskonbilar till de europeiska märkena med egna namn. En smärtsam anpassningsprocess i bilbranschen med utslagningar är säkert att vänta. Geely lyckas tränga sig fram med viss framgång, så där kan vara en framtidssaga på gång om Gud vill och Partiet tillåter.(Li Shufu har f ö kallats "Kinas Henry Ford"). Geely får lokalt litet strålglans av Volvo som kan hjälpa dem litet och de har haft vissa exportframgångar. Där ska Volvo nu tränga sig in, och får säkert ett kinesiskt syskonmärke på samma linor. Kanske kan syskonmärket få vissa favörer som helkinesiskt, och nationalism ska inte underskattas. De utvecklar gemensamma plattformar (att börja med en småbil). Lyckas man med etableringen kan man vänta sig att Volvo blir en variant av Lexus-Infinity-Acura typ med bred modellpalett, och Volvo europa blir lokala sammansättningsfabriker av komponenter med ursprung i diverse världsdelar. Ju bättre svenska Volvo lyckas fram till dess, desto mera Volvoidentitet blir kvar i märket. Det är det bästa vi kan hoppas på för Volvos framtid: att Geely lyckas.
Inget konstigt med detta.
En stor del av Sveriges industri kommer stå still tre dagar efter nyår eftersom den arbetstidsförkortning som Metallarna på golvet åtnjuter som lediga dagar blir maxad när julafton infaller på en måndag.
Om det varit en brinnande högkonjunktur hade Volvo stått still dessa dagar ändå,eftersom viktiga uppdateringar/reparationer på linan utförs under detta julstopp.
Onödigaste nyheten på länge. Har jobbat på Volvo i 11 år. Under de åren har vi varit lediga vecka 1 och ibland vecka 2 alla år utom ett. Mer regel än undantag med andra ord.
Tips till Volvo:
Klassisk styrning. Sänk priserna på bilarna för att bära TK.
Det är bättre att gå plus minus noll än att bara betala fabriker och löner men inga bilar blir gjorda.
Det blir ALDRIG bättre av att låta en fabrik stå still. Då har man gjort FEL.
Hultarn: Du tjänar aldrig några pengar på att låta en fabrik stå still. Du blöder lik förbannat pengar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.