Li Shufu (till vänster), vars aktieköp i Mercedes ägare Daimler, har gjort att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson (till höger) inte rekommenderas att sitta kvar i styrelsen för Volvos lastbilsverksamhet, då det är en direkt konkurrent till Daimlers lastbilar.
Håkan Samuelsson rekommenderas inte att sitta kvar i Volvo AB:s styrelse efter att Geelys ägare Li Shufu köpt aktier i Daimler.
I fredags blev det känt att Geelys grundare och ordförande, Li Shufu, i hemlighet köpt nära 10 procent av aktierna i tyska fordonstillverkaren Daimler, till ett värde av drygt 75 miljarder kronor. Därmed blir Li Shufu störste aktieägare i Daimler. Daimler tillverkar som bekant Mercedesfordon och Geely är dels huvudägare i personbilsföretaget Volvo Cars och har dels nyligen köpt aktier i lastbilsföretaget Volvo AB.
I ett pressmeddelande från AB Volvo meddelar man nu att vd:n för Volvo Cars, Håkan Samuelsson, inte föreslås för omval i styrelsen för Volvos lastbilsverksamhet.
”Anledningen till att Håkan Samuelsson inte föreslås för omval är offentliggörandet att Geely Group går in som största aktieägare i den tyska fordonstillverkaren Daimler, en av Volvokoncernens största konkurrenter. Volvo Car Group där Håkan Samuelsson är vd är ett dotterbolag till Zheijang Geely Holding Group vars huvudägare är Li Shufu.”, skriver AB Volvos valberedning i ett uttalande.
Diskutera: Vad tror du att Geelys aktieinnehav i Daimler kommer att betyda för Volvo?
I ett pressmeddelande från AB Volvo meddelar man nu att vd:n för Volvo Cars, Håkan Samuelsson, inte föreslås för omval i styrelsen för Volvos lastbilsverksamhet.
”Anledningen till att Håkan Samuelsson inte föreslås för omval är offentliggörandet att Geely Group går in som största aktieägare i den tyska fordonstillverkaren Daimler, en av Volvokoncernens största konkurrenter. Volvo Car Group där Håkan Samuelsson är vd är ett dotterbolag till Zheijang Geely Holding Group vars huvudägare är Li Shufu.”, skriver AB Volvos valberedning i ett uttalande.
Diskutera: Vad tror du att Geelys aktieinnehav i Daimler kommer att betyda för Volvo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite skumt. Förstår inte vad det skulle göra för skillnad. Hade väl varit en sak om Personvagnar INTE varit ägda av Geely, men Lastvagnar var det. Men nu är ju Geely delägare i båda koncernerna, så vad det skulle göra för skillnad att nån utan koppling till Personvagnar satt hos Lastvagnar också vetefan.
Volvo för stort hot? Köp och infiltration är bättre strategi att slå dem? Lite märkligt att man tillåter sådana här stora affärer.
Jag skulle tro att Lundberg (Industrivärden) har börjat fundera på vad Li Shufu håller på med. EU-kommissionen undrar säkert också och kommer nog att ifrågasätta möjligheten för konkurrens om en kinesisk kapitalist köper storposter i den europeiska fordonsindustrin.
Kineserna är knepiga i sin affärsstrategier och tänker närmast på Faderdunskandalen...
Satt på flyget (Beijing - Kastrup) och pratade med Håkan för ett-två år sedan. Givande samtal om framtiden och Volvo. Synd att höra att han blivit petad. Dock tror jag hans tid i Volvo inte är förbi. Geely har jag åkt i Kina några gånger, och det var inga direkt bra bilar vad jag kan minnas.
Denna storaffär verkar mer än förbryllande. först trodde man ej det var sant, först en stor aktiepost i Volvo Lastvagnar, sedan värsta konkurrenten Daimler Benz , det ser mer mörkt ut än ljust! Kommer affären stoppas?
Undrar vad Li Shufu har för baktankar med detta köp i Daimler, känns inte riktigt rumsrent.
Naiva västvärlden i ett nötskal. Varför gör ingen en kontroll vart pengarna kommer från ? Hade det varit någon knarkkartell hade det blivit ett väldans liv men när kommunistpartiet och regeringen i Kina köper upp världen sägs inte ett knyst. Jag har personligen inget emot den lilla människan i Kina men deras regim och dess tentakler är en mörk farlig kraft för den fria världen. Li Shufu är en simpel tentakel från det kinesiska kommunistpartiet, som får handla för kinesiska statens pengar, no limit.
Viss skillnad på lastbils- och personbilsbranschen.
På personbilssidan finns en rad olika tillverkare och ingen som har en total stor dominans, då är samägandet mest ett internt problem. Men det uppstår ingen stark marknadsdominans för något enskilt företag.
Däremot på lastbilssidan finns fem stora europeiska lastbilstilverkare som även dominerar en mycket stor del av världen i övrigt (ej Asien) och de två särklassigt största (Volvo och Mercedes) har tillsammans en mycket stark marknadsdominans och slåss om att vara världens största lastbilstillverkare. Får dessa gemensam ägare, låt vara minoritetsposter men ändå, så kommer det självklart riskera stora intressekonflikter samtidigt som det kan hämma konkurrensen. Då kan man inte ha folk i ledning eller styrelse som sitter på dubbla stolar.
Frågan är vad EU-kommissionen säger om just konkurrensbilden, de brukar ju inte tillåta företagsköp som allvarligt kan sätta konkurrensen ur spel. Det var ju därför AB Volvo inte fick köpa Scania för snart 20 år sedan.
Så det är inte så konstigt att Håkan Samuelsson får lämna sitt styrelseuppdrag i AB Volvo. Kanske kan bli en styrelsepost i Daimler istället?
Men vad bra! Verkligheten tar över utopiska idéer och politisk grön extremismen. Exempel: 90% av tyska villor brinner olja att får värme i huset och det spelar ingen roll om alla kör elbilar. Man får stort mängd av utsläpp ändå i atmosfären. Lycka till miljöfanatiker!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.