Nästa artikel
Volvo XC90 blir supermiljöbil
Nyheter

Volvo XC90 blir supermiljöbil

Publicerad 4 maj 2015
Volvo vässar XC90.
Nu har Volvo vässat flaggskeppet XC90 T8 med extra hästkrafter och lägre utsläpp. Laddhybriden klassas nu som supermiljöbil.
Volvo XC90 T8 missade målet en aning när den lanserades. Bilen med en turbo- och kompressorladdad fyrcylindrig bensinmotor och en enkel elmotor släppte ut knappa 60 gram koldioxid per kilometer. Detta gjorde att den cirka 770 000 kronor dyra Volvo-suven inte blev supermiljöbilsklassad här i Sverige, vilket i sin tur innebar att eventuella kunder gick miste om 40 000 kronor i miljöbilspremie.
 
Nu kommer Volvo dock tillbaka och menar att de slipat på laddhybridens drivlina. Effekten på elmotorn har skruvats upp från 80 till 87 hästkrafter och förbrukningen har sänkts från deklarerade 2,5 l/100 km till 2,1 l/100 km. Och så har Volvo fått ner koldioxidutsläppet till 49 gram per kilometer, ett gram under gränsen för supermiljöbilsklassning. Till råga på detta har räckvidden på el förlängts, men bara med tre kilometer.
 
De första bilarna kommer att levereras till de första kunderna senare i vår. Läs vårt test med Volvo XC90 D5, Mercedes ML 350 Bluetec och BMW X5 xDrive30d i nummer 8/15, i butik 26 maj. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vilken XC90-version tycker du verkar mest intressant?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-04 08:05
Styrbjörn

Tanken med miljöbilspremien kan väl knappast vara att subventionera lyxbilar åt dem som redan har råd, bilar som dessutom drar betydligt mer och inte borde vara miljöbilar. Tar emot att betala skatt i detta land, men jag får väl åka runt i min gamla golf och bekosta lyxbilar å privata företag och privatpersoner.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-04 09:15
Pi

Grunden till dessa problem är nog mätnormen för laddhybrider. För det finns väl inte en enda människa som tror att denna koloss går att köra på 0,21 l/m i snitt över en längre sträcka... Sen kan jag nog hålla med Styrbjörn om det märkliga att dessa väldigt dyra bilar skall dra fördel av supermiljöbilspremien - speciellt som dom inte ens uppfyller utsläppskraven under den större delen av körsträckan utan bara klarar sig "under snöret" p g a dessa märkliga normer.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-04 09:32
muskorv

Ja, det känns ganska uppenbart att tillverkarna fokuserar väldigt mycket på att optimera bilarna till körcykeln, snarare än verkligheten. Gäller inte bara laddhybrider. Man kanske borde ha med ett moment med utsläpp/förbrukning där drivlinan belastas ordentligt under lång tid, så att små turbomotorer och laddhybrider med små batterier får bekänna färg.

Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen har knappast gått ned lika mycket i verkligheten som på pappret.

Detta gör att miljöbilspremier och fordonsskatt beräknas på fel grunder.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-04 09:44
Pi

När det gäller just laddhybrider så skulle man ju kunna mäta och redovisa utsläppsvärden för både ren eldrift och när bilen går uteslutande på sin förbränningsmotor. Sen en uppgift på hur stort batteriet är så kan man ju rätt enkelt se hur ens eget körmönster kommer att påverka bränsleförbrukningen. Men hur man sen skall väga ihop dessa mätvärden är en annan sak men dagens förbrukning typ 0,21 l/mil för denna bil är ju uppenbart helt felaktig - i alla fall för den som använder sin stora och dyra bil för annat än korta turer till och från jobbet och där eldriften står för den största delen av körsträckan.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-04 12:01
hultarn

Återigen visar det sig hur korkat vägskattesystemet är.
Lägg skatten på bränslet istället!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-04 19:41
muskorv

Spelar väl ingen roll om man kallar det skatterabatt, bidrag eller något annat. Staten betalar ut 40 000 kr som de kanske hade kunnat användas på ett vettigare sätt (IMHO).

Avundsjukekortet spelas alldeles för ofta för att bita.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-04 20:13
Mythbuster

muskorv, En XC90 T6 kostar 620 ksek, T8 770 ksek. Dvs 150 000 mer. 25% moms på 150 000 är 38500 sek. D.v.s. premien kostar staten 1500 kronor. Kanske inte så mycket ändå? Och skattefrihet i fem är. Men åter, inte så mycket. Blir inte många förskolelöner på det (typ ingen)

#8 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Volvo XC90 som "supermiljöbil"?! 1 april var för över en månad sedan.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-05 06:34
Pi

Varje 40.000 kr premie som utbetalas i onödan till bilar som i grunden, med rimliga mätnormer, inte är supermiljöbilar får man nog räkna som bortkastade för staten och oss medborgare. Det har inget med avundsjuka att göra utan är ett onödigt slöseri. Är bilen egentligen inte kvalificerad (felaktiga mätnormer) och den dessutom kostar runt 700--800.000 kr så är jag rätt övertygad om att den som köper denna bil inte skulle avstå om den kostade 40.000 kr mera - alltså att ingen supermiljöpremie skulle utgå.

#a • Uppdaterat: 2015-05-05 07:27
muskorv

Mythbuster: Kan inte se hur man kan räkna som du gör. Även om man ser premien som en skatterabatt är det fortfarande 40 000 kr minus i statskassan, jämfört om samma bil sålts utan premien.

Att 40 000 kr är en piss i havet i statsbudgeten är förvisso sant, men många bäckar små...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.