Tidigare i år lanserades elbilen Polestar 2 i fler versioner, med lägre motoreffekt och framhjulsdrift för att sänka instegspriset.
Nu börjar även Volvo sälja elbilen XC40 Recharge, som bygger på samma grundteknik, i en billigare version.
Den nya instegsversionen av Volvo XC40 Recharge skippar elmotorn på bakhjulen och blir därmed framhjulsdriven. Motoreffekten sjunker från 408 hk till 231 hk och räckvidden hamnar på omkring 40 mil enligt WLTP-körcykeln, 1,6 mil kortare än den dyrare varianten.
Batteripaketet har en kapacitet på 69 kWh. Den dyrare XC40-versionen har en användbar kapacitet på 75 kWh. Enligt Volvo har drivlinan optimerats jämfört med när XC40-elbilen lanserades, och uppdateringarna ska även skickas ut till befintliga ägare över nätet.
120 000 kr billigare
Prislappen ligger på 529 000 kr med utrustningsnivån Core. Den dyrare 408 hk-versionen kostar 120 000 kr mer, men då ingår utrustningsnivån Plus med bland annat elbaklucka, nyckellöst lås‚ elstol och värmepump som alltså inte ingår i instegsmodellen.
Värmepump är en uppskattad finess som kan ge längre räckvidd i kallt klimat.
Den som väljer att privatleasa bilen (från 5 690 kr/mån) får Volvos nya året runt-däck som standard, ett beslut som mött kritik. Men det gäller bara för köpare i Nordamerika och Centraleuropa. Svenska köpare verkar få sommardäck även i fortsättningen.
Uppdatering 7/7: Volvo klargör att året runt-däck, eller så kallade Recharge-däck, blir standard på alla helt eldrivna Volvmodelller som säljs i Norden och Centraleuropa, inte på några andra marknader.
Läs också: Volvos beslut – året runt-däck på elbilar: ”Obegripligt”
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 6 juli 2021 529000 kr för en modell som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.