De nya elbilsmodellerna som Volvo ska lansera får så kallade året runt-däck som standard. Det beskedet kom i förra veckan och fick hård kritik, bland annat från Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.
– Det är obegripligt. Det går helt på tvärs mot Volvos säkerhetstänk, kommenterade han.
Anledningen är att året runt-däck historiskt sett presterat betydligt sämre än sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. I ett test som Vi Bilägare gjort hade ett året runt-däck – dock inte det däck som Volvo ska använda – nästan 40 procent längre bromssäcka på is än ett nordiskt friktionsdäck utan dubbar. Mot ett dubbdäck är skillnaden ännu större.
”Förenklar” för kunderna
Nu förklarar Volvo hur tankarna gått kring beslutet. De nya däcken beskrivs som ”innovativa” och klimatsmarta.
”Med en enda uppsättning däck, som på ett säkert sätt kan hantera väder- och vägförhållanden inom ett bredare intervall än vad sommar- eller vinterdäck kan, vill Volvo Cars förenkla för sina kunder och samtidigt minska koldioxidutsläppen”, står det i ett pressmeddelande.
Bilköparna får också veta att kunder som väljer året runt-däck bidrar till att minska tillverkningen av aluminiumfälgar. Eftersom däcken har lägre rullmotstånd än vanliga vinterdäck minskar förbrukningen med åtta procent, något som säkert kan välkomnas av XC40-köparna eftersom bilen fått kritik för hög förbrukning.
Att det blir enklare för kunden innebär även att det blir enklare för Volvo, som behöver administrera däckbyte och däckhotell för alla kunder som väljer det så kallade Care by Volvo-paketet.
”Volvo Cars förenklar för sina kunder och minskar koldioxidutsläppen”
Lågt rullmotstånd
Enligt Volvo är de nya året runt-däcken först i världen med att uppnå klass A i energieffektivitet, men det är å andra sidan något som kan bidra till längre bromssträcka än för vanliga däck. Det finns dock ännu inget oberoende test av däcken som publicerats öppet.
Volvo erkänner dock att året runt-däcken inte alltid kommer vara det bästa och säkraste alternativet för alla köpare. Vanliga däck finns fortfarande som tillval, men är alltså ett val som köparna måste göra aktivt.
Enligt Volvo är det mindre säkert att använda vanliga sommar- eller vinterdäck när vägbanan är ”smutsig eller våt och temperaturen ligger runt nollstrecket”.
– I den bästa av världar vaknar du varje morgon, tittar ut genom fönstret, lyssnar på väderleksrapporten och lägger på rätt typ av däck för din bil baserat på vad du ser och hör innan du kör iväg. Det är naturligtvis lite för mycket begärt, och därför erbjuder vi Recharge-däcken, som det bäst balanserade alternativet för att hjälpa till att skydda våra kunder året runt, säger Jan Ivarsson, senior säkerhetsexpert på Volvo Cars säkerhetscenter.
Läs också: Volvos beslut – året runt-däck på elbilar: ”Obegripligt”
Experten: ”Ingen slump”
Det är ingen slump att strategin med året runt-däck bara gäller Volvos elbil. Det handlar om rullmotstånd. En strävan efter att förbättra räckvidden för XC40, speciellt vintertid.
Dessa nya däck kommer att få en speciell Recharge-märkning på däcksidan, att det är ett däck speciellt framtaget för eldrift, utöver den vanliga Volvo-märkningen.
Det är bra att Volvo lyfter fram problematiken med att nordiska friktionsdäck fungerar som sämst på blöt, saltad vägbana med långa bromssträckor. Men här ger så kallade kontinentala friktionsdäck den körsäkerhet och stabilitet som en tung elbil som XC40 behöver.
Ett sådant däck klarar också av is och snö rätt skapligt. För vi bor fortfarande i Norden. Snöfall och plötsligt vinterväglag kan även drabba storstadsregioner som Göteborg – och framför allt Stockholm.
Utvecklingen av året runt-däck går snabbt framåt. På sommaren presterar de riktigt bra, speciellt i norra Sverige där sommartemperaturerna kan vara blygsamma. Samt under de kallare årstiderna med barmark.
Men kan man inte låta bilen stå när det råder vinterväglag ska man absolut köpa till riktiga vinterdäck. För det är när man blir överraskad av plötslig vinterhalka – när greppet på vägen är som sämst – som skillnaderna mellan olika däcktyper blir som störst och olyckan oftast är framme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.