Konceptet 40.1 som Volvo visade i maj 2016 ger en antydan om hur nya XC40 kan komma att se ut.
Nya småsyskonet blir vad som förväntas av minstingen i familjen – uttrycksfull och lekfull.
Snart har Volvos nya småsuv XC40 premiär. Biltillverkaren är än så länge förtegen om det exakta datumet, men redan nu kan de lova att det kommer att bli den bil som designmässigt tar ut svängarna mest i modellutbudet. Det finns inga bilder officiella än men ovan syns konceptet 40.1 som Volvo presenterade våren 2016 och det kanske kan ge en hint om hur bilen kan komma att se ut.
– Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath, som snart avslutar sin tjänst som designchef på Volvo Cars och istället går över till nystartade Polestar som ska bygga egna eldrivna prestandabilar.
Uttrycksfullheten i XC40 speglas i att det finns i en bredare färgpalett och tvåfärgskombinationer för lacken. På insidan går det bland annat att välja på nya mattfärgen Lava Orange och klädseln Oxide Red. Designavdelningen på Volvo har förutom stadsarkitektur och gatumode hämtat inspiration från kartografi och du kan förvänta dig att hitta filtmaterial i mattor, tak och dörrinlägg i en XC40.
När det gäller utrustningsnivåer blir grundvarianten Momentum den mest färgstarka, medan premiuminriktade R-Design och Inscription ska ge ett lite vuxnare och polerat intryck.
Diskutera: Tror du att Volvo XC40 blir en framgång försäljningsmässigt?
– Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath, som snart avslutar sin tjänst som designchef på Volvo Cars och istället går över till nystartade Polestar som ska bygga egna eldrivna prestandabilar.
Uttrycksfullheten i XC40 speglas i att det finns i en bredare färgpalett och tvåfärgskombinationer för lacken. På insidan går det bland annat att välja på nya mattfärgen Lava Orange och klädseln Oxide Red. Designavdelningen på Volvo har förutom stadsarkitektur och gatumode hämtat inspiration från kartografi och du kan förvänta dig att hitta filtmaterial i mattor, tak och dörrinlägg i en XC40.
När det gäller utrustningsnivåer blir grundvarianten Momentum den mest färgstarka, medan premiuminriktade R-Design och Inscription ska ge ett lite vuxnare och polerat intryck.
Diskutera: Tror du att Volvo XC40 blir en framgång försäljningsmässigt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.