Nästa artikel
Volvo vill ha gemensam laddstandard
Nyheter

Volvo vill ha gemensam laddstandard

Publicerad 11 mars 2016 (uppdaterad 11 mars 2016)
Vi måste komma överens om en sorts laddning, tycker Volvo, som stöder CCS-typen.
Sällar sig till ”Lag CCS” och ger indirekt en känga åt bland annat Tesla.
För att stödja arbetet mot en global standard för laddning av elbilar ställer Volvo Cars sig bakom Charging Interface Initiative. Volvo ansluter därmed till lägret som håller på CCS, eller Combined Charging System. Andra som redan stöttar är Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen.

Systemet har både enfas- och snabb trefasladdning med hjälp av växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW, som i framtiden kan höjas till 350 kW.

Men bilbranschen är ännu inte överens om vilket laddsystem som ska gälla, exempelvis håller flera utomeuropeiska tillverkare fast vid Chademo-laddning och Tesla har ett eget laddsystem, kallat Supercharger. De oeniga biltillverkarna skapar oro hos konsumenterna, menar Volvo som nu uppmanar bilbranschen att samsas om en gemensam laddtyp.

– Avsaknaden av standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett globalt standardiserat laddsystem ett måste, säger Peter Mertens, på Volvos utvecklingsavdelning.
 
Diskutera: Är oenigheten om laddstandard ett hinder för elbilsutvecklingen?
Fakta: Snabbladdare

Det finns ett par olika typer av snabbladdare med DC (likström): mobila (20kW), stationära (20kW) och stationära (50kW). Man skiljer också på två olika standards: CHAdeMO eller CCS (Combined Charging System). Systemen är inte kompatibla och har olika kontakter.

Tesla har sin egna SuperChargers som idagsläget endast kan ladda Tesla Model S. Dessa SuperChargers kan ladda motsvarande 1 mil/minut (135kW).

CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera.

CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche,  Volkswagen och Volvo. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabb-laddning med DC.

Snabbladdning kan också vara 3-fas AC (växelström Mode 3) upp till 3*62A. Man använder då en Type 2 kontakt.

Källa: SunDrive

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-11 09:07
L. Mäkinen

Självklart hämmar bristen på standard utvecklingen. Nu ser dock Hyundai ut att också välja CCS att döma av bilderna på Ioniq.
De flesta stolpar som monteras numera verkar dock ha både CHAdeMO och CCS. Det måste ekonomiskt vara rent vansinne.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-11 09:13
T B

"Avsaknaden av standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden."
Nej, det är att biltillverkare som tex Volvo inte bygger några elbilar som sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden.

CCS och Supercharger kontakterna är faktiskt kompatibla med varandra. Att det inte går att ladda en CCS bil på en Supercharger beror endast på politik.

Volvo skulle kunna visa vägen genom att fixa så deras kommande elbil ska kunna laddas både på CCS och Supercharger snabbladdare.

http://teslaclubsweden.se/volvos-uppmaning/

#3 • Uppdaterat: 2016-03-11 09:18
Hackenbush

Så länge det inte finns någon klar standard för laddning av elbilar så kommer inte försäljningen av elbilar bli mer omfattande.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-11 09:36
T B

Det finns redan klar standard: CCS och CHAdeMO.
Inte krångligare än att det finns bensin och diesel.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-11 10:38
Reverend Benny

Visst är standarder bra men det kan också hämma utvecklingen.
Tesla har ju öppnat dörren och välkomnat andra tillverkare att nyttja deras teknik till deras supercharger, varför ser man inte det som en möjlighet istället?

Tror snarare kostnader och hur man tar betalt är några saker som man måste prata om, det ska vara enkelt för föraren.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-11 16:51
Mythbuster

TB. EU är rätt tydliga på vad som är standard. Chademo är inte en av dem. Se punkt 33 i infrastrukturdirektivet. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

#7 • Uppdaterat: 2016-03-11 19:56
Oomkullrunkelig

Tesla, GM och Ford kommer att dominera marknaden totalt, så välj för jösse namn samma system som de använder USA och inget annat. Volvo är en liten, obetydlig tillverkare.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-11 20:46
Jonire

Vilken marknad menar oomkullrunkerlig?
Om du menar den svenska så är Volvo inte obetydlig.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-11 23:41
Styggavargen

Hade man inte kunnat gå ett steg längre, alla biltillverkare har gemensamma batterier som byts på "macken" istället, så byter man på 5 min med hjälp av en robot och betalar en liten slant för detta. Men då krävs det att batterierna och fästanordning har samma standard på alla bilmärken.

#a • Uppdaterat: 2016-03-12 14:12
Andreas99

Bara en dålig ursäkt av Peter Mertens för att Volvo är långt efter.
Att det finns både CCS och Chademo gör ju ingenting. Alla snabbladdare har ju både och.
Det är inte ekonomiskt vansinne heller. En snabbladdare med båda systemen kostar lika mycket som en som bara har det ena.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.