Nästa artikel
Volvo: Vi har gjort två års utveckling på åtta veckor
Nyheter

Volvo: Vi har gjort två års utveckling på åtta veckor

Publicerad 8 juni 2020 (uppdaterad 8 juni 2020)
Coronakrisen har tvingat Volvo att turboladda satsningen på digital bilförsäljning.

Coronakrisen har ställt till det rejält för biltillverkarna som tvingats se försäljningen störtdyka. Men det har också inneburit en möjlighet att se över sin verksamhet och turboladda satsningar som annars hade tagit betydligt längre tid.

Ett exempel är bilförsäljning på nätet som varit på tapeten ända sedan 1990-talet, men som inte riktigt tagit fart. 

I England har bilförsäljningen legat helt nere eftersom återförsäljarna haft stängt. Nu börjar bilhallarna öppna men under tiden har flera tillverkare växlat upp satsningarna på digital försäljning.

Ett av bilmärkena som rivstartat sin onlineförsäljning är Volvo.

– Det vi gjort för att klara av coronakrisen är i princip två års digital utveckling på bara åtta veckor, säger Kristian Elvefors, chef för Volvo Cars i Storbritannien, i en intervju med Autocar.

Enligt honom har Volvo lärt sig mycket på den korta tiden och den digitala försäljningstrenden är här för att stanna. Även när coronaspridningen avtar lär reglerna om social distansering kvarstå och många kunder som tillhör en riskgrupp kommer vilja köpa bilen på nätet även i framtiden.

– Vi kommer definitivt se fler av våra verksamheter flytta ut på nätet framöver. Vi har lärt oss så mycket genom att jobba digitalt och detta blir en "game changer".

Hos Seat har den digitala försäljningen dock inte tagit fart, åtminstone inte i England.

– Köparna värdesätter verkligen den mänskliga interaktionen, mycket mer än att kunna köpa bilen online, säger Richard Harrison, chef för Seat i Storbritannien, till Autocar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-08 14:20
1

Där fanns det effektiviseringar att hämta.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-08 15:35
Bandvagn

Volvo: går mer och mer mot elektrifiering och elbilar, OTA-uppdateringar i Polestar-bilar (säkert i Volvo-bilar snart), stor touch-skärm i mitten, beställ din bil via nätet. Känns nästan som man sneglat på ett visst annat märke :)

Volvo hjärta Tesla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.