Göteborgsföretaget Alternative Fuel bygger i dag om modellen V70 till gasbil intill Volvos fabrik i Torslanda. Men gasdriften har sitt pris – golvet i bagageutrymmet höjs med 15 centimeter för att omsluta bilens gastankar. Lastvolymen tar förstås stryk.
Volvo har noterat kritiken från bland annat Vi Bilägare och från mitten av april kommer produktionen att anpassas med ett golv som sänkts med 6 centimeter.
Därmed slukar bilen 460 liter med bakre ryggstöden uppfällda. Det är självklart mindre än diesel- och bensinvarianterna som lastar 550 liter, men likväl en förbättring.
Golvet har kunnat sänkas eftersom de tidigare tre gasflaskorna ersatts av fyra mindre tankar i kompositmaterial.
Diskutera: Blir Volvos gasbil mer attraktiv med sänkt lastgolv?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket efterlängtat! Men allra bäst vore förstås om Volvo återupptog produktion av bilar som är gjorda för gasdrift från början, som de en gång gjorde. Själv kör jag en S60 Bi-Fuel (sedan drygt sex år) och vill gärna fortsätta med gas vid nästa bilbyte. Det är ju så billigt och så miljövänligt. Och tillgången på gas är det absolut inga problem med i Göteborgsområdet.
Amatörbygge. Ser billigt ut.
Yarl: Det är eftermonterat så jag det kommer se mer "amatörmässigt ut" men för den skull så är det inte dåligt gjort. Om det hade varit en Toyota på bild så hade det väl varit det bästa någonsin .. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.