Nästa artikel
Provkörning: Volvo V70 AFV Bi-Fuel
Provkörning

Provkörning: Volvo V70 AFV Bi-Fuel

Publicerad 26 oktober 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu kan biogasvännerna åter åka Volvo. Volvo V70 AFV Bi-Fuel är snabb, bekväm och överraskande billig. Men kolla in bagageutrymmet innan du skriver på kontraktet.

Jag hade just hämtat bilen hos Volvo när ett par billösa vänner och nyblivna föräldrar ringde och bad om hjälp. Ett skötbord hade just inköpts på Blocket och nu gällde det att lösa transportfrågan.

– Inga problem, sa jag. Jag testar en Volvokombi. Jag kommer och hämtar er!

Men problem var just vad vi fick. Volvo V70 AFV Bi-Fuel är inte från början konstruerad som gasbil. Det är Göteborgsföretaget AFV (Alternative Fuel Vehicle) som bygger om bilarna i egna lokaler intill Volvos fabrik i Torslanda.

Bilarna säljs sedan via den vanliga Volvohandeln som också tar hand om garantier och reklamationer. I och med att det rör sig om en efterkonvertering har inte gasflaskorna kunnat integreras i bottenplattan på samma sätt som i många andra gasbilar.

Istället har behållarna placerats i botten av bagageutrymmet vars golv därför fått höjas med 15 cm.

Enligt Volvo ryms fortfarande en barnvagn eller en rullstol i bagageutrymmet men ett skötbord från Brio får i alla fall inte plats!

Lång väntan på gas
Gastankarna är gjorda i kompositmaterial och rymmer 117 liter gas, vilket ger en räckvidd om cirka 30 mil. Dessutom finns hela den vanliga bensintanken på 70 liter kvar, vilket sammantaget ger en aktionsradie om drygt 100 mil.

Hela gasinstallationen ökar vikten med omkring 100 kg. Tack vare den starka motorn känns bilen trots det pigg, i alla fall så länge den körs på bensin. Vid gasdrift försvinner ungefär tio procent av effekten men testbilens automatlåda maskerade detta väl och bilen kändes aldrig undermotoriserad.

Körupplevelsen skiljer sig inte nämnvärt från andra V70. Det här är en stor, tung och komfortabel familjebil. I tät stadstrafik kan den kännas otymplig men annars är det svårt att inte trivas bakom ratten. Förarmiljö, stolar och materialval håller hög klass. Fjädringen är justerad mot det mjuka hållet och bullret väl dämpat.

Tyvärr är det fortfarande problem att få tag på biogas att tanka bilen med. Nya tankställen har öppnat runt om i landet men antalet bilar har också ökat i snabb takt.

I Stockholm är situationen nu ohållbar! Här får man numera räkna med rejäla köer vid gaspumparna nästan oavsett vilken tid på dygnet man väljer att försöka tanka. Det händer också ofta att gasen är slut eller att pumparna gått sönder och väntar på service.

När man väl hittat en fungerande pump och stått i kö, händer det att gastrycket är så lågt att tankarna bara fylls till hälften. Det ger 15 mils räckvidd innan det är dags att ställa sig i kön igen. Under vår testvecka kom vi till största delen att köra på bensin.

Lönar sig snabbt
Det mest spännande är ändå vad som hänt ekonomiskt. Förra generationens gasdrivna V70 hade ett prispåslag på nästan 40 000 kronor, jämfört med den bensindrivna varianten. AFV Bi-Fuel kostar 5 200 kr mer än motsvarande bensindrivna modell.

Det tjänar gasbilisten snabbt in då gasbilen är skattebefriad i fem år tack vare sin miljöbilsklassning. Dessutom blir bränslekostnaderna cirka 20 procent lägre när man kör på gas.

Ja, alltså under förutsättning att man lyckas hitta en ledig, fungerande gaspump.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 AFV Bi-Fuel Aut

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Volvo V70 AFV Bi-Fuel Aut

Pris, från kr: 298 200 (+ automatlåda 17 900 kr).
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.        
Mått, cm: L 482/B 186/H 155.
Tjänstevikt, kg: 1 920.
Släpvagnsvikt, kg: 1 800.
Motor: 5-cyl turbomotor för bensin eller metangasdrift. Cylindervolym: 2 521 cm3. Max effekt (vid bensindrift på gas minskar effekten med ca tio procent): 231 hk vid 4 800 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 700 v/min.  
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 7,9 s. Toppfart 210 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning bensindrift: 9,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 232 g/km.
Bränsleförbrukning, blandad körning gasdrift: 9,1 Nm3/100 km.
Fossilt CO2-utsläpp: 44 g/km (enligt beräkningsmodell från Naturvårdsverket).      
Konkurrenter: Volkswagen Passat Eco-Fuel, Mercedes B-klass NGT.

Vad nytt? Sveriges mest sålda bil i gasdrivet utförande.
För vem? Tjänstebilister och miljövänner som bor nära en gasmack som taxiförarna ännu inte upptäckt.
Bra köp? Ja, under förutsättning att bagageutrymmet räcker för dina behov.

Plus: Komfortabel, bra miljöval, låga kostnader.
Minus: Begränsat bagageutrymme, brist på gasmackar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-03 09:45
mctar (ej verifierad)

Varför drar den 50% mer än passaten?

#2 • Uppdaterat: 2010-11-03 13:59
789 (ej verifierad)

Kan man köra Volvos ATV bil med etanol istället för bensin är det ytterligare ett plus i kanten.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-03 20:14
Peter E (ej verifierad)

svar till mctar: för att det sitter en volvomotor i den..

#4 • Uppdaterat: 2010-11-04 08:02
Kjelle2087 (ej verifierad)

mctar : du måste jämföra motorer med liknande effekt. Eller också låter du bli att kommenter om du inte förstår sånt.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-11 14:19
Marcus Andersson (ej verifierad)

@ mctar:
Jämför specen mellan Passat o Volvo, så ser du att den INTE drar 50% mer.
I verkligheten när jag kört V70 och räknat ut mellan gasstationerna, hur mycket den dragit, så är siffrorna betydligt bättre än vad som nämns ovan.
0,7 kubikmeter gas per mil, i mycket raskt motorvägstempo. Det är inte 50% mer än Passaten kan jag meddela!
Körsträckan beror även vilken gas och vilket tryck gasstationen levererar. I verkligheten är körsträckan på Volvo V70 AFV Bi-Fuel mellan 25-42 mil (beroende på vart du tankar).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.