Nästa artikel
Volvo skissar modern P1800
Nyheter

Volvo skissar modern P1800

Publicerad 9 december 2011 (uppdaterad 12 december 2011)
Så här skulle en modern variant av klassikern Volvo P1800 kunna se ut. Här kan du se illustrationer från Volvos amerikanska designstudio.

I år är det femtio år sedan Volvo P1800 presenterades. Det firar designcentret Volvo Monitoring and Concept Centre i Kalifornien med två illustrationer av en modern P1800.

Designstudions chef Chris Benjamin har hållit i pennan och blandat inslag från den klassiska kupémodellen med Volvos nutida formspråk.

Skisserna ska inte ses som ett klartecken för en ny P1800, snarare att Volvo vill hedra sin klassiska sportvagn.

Diskutera: Vad tycker du om illustrationerna?

BILEN SJUNKER: FLY GENOM FÖNSTRET!

Bilen hamnar i vattnet och är på väg att sjunka. Då gäller det att agera snabbt och göra saker i rätt ordning.

Göran Valentin, ansvarig för trafikolycksutbildningen på räddningsskolan MSB Revinge, har tittat närmare på den forskning som gjorts på området.

– Forskarna har delat in förloppet i tre faser och den första är när bilen landar i vattnet, säger han och fortsätter:

– Då kommer bilen att flyta i mellan 30 sekunder och två minuter, litegrann beroende på bilmodell. Då har man lite tid och det är då man har bäst chans att ta sig ut.

Allra först ska man ta av sig bältet, sedan gäller det att få upp rutorna.

– Så fort som möjligt ska man dra ned eller krossa rutorna. Elektroniken till fönsterhissarna kan fungera en stund innan det blir kortslutning men det är bra att ha någon typ av glaskrossare, säger Göran Valentin.

– Det man inte ska göra är att öppna dörrarna. Vattnet kommer att forsa in och då snabbar man bara på förloppet.

Ett problem om man behöver krossa fönstret är att sidorutorna allt oftare är laminerade, likt vindrutan och många bakrutor.

– Det är samma problem som räddningstjänsten ställs inför när vi ska ta oss in till en skadad person. Är rutan laminerad går den inte att krossa utan vi måste banka eller klippa upp ett hål för att sedan såga upp rutan, säger Göran Valentin.

”Vanliga” sidorutor av härdat glas går dock att krossa genom att slå med ett spetsigt föremål – sikta mot de svagare kanterna.

Med flyktvägen klar ska man först hjälpa barnen ut.

– Ett försök med tre vuxna i bilen och en barndocka i en bilbarnstol i baksätet visade att alla kunde ta sig ut genom förarrutan på 51 sekunder, säger Göran Valentin.

Utsikterna blir genast sämre när vattenytan når över fönsterkanten.

– Under den sjunkande fasen gör trycket mot dörrar och fönster att det blir väldigt svårt att ta sig ut. Om motorn sitter fram kommer bilen att tippa framåt och sjunka vertikalt. Chansen att överleva är då minimal, säger Göran Valentin.

– Tredje fasen är när fordonet är helt vattenfyllt. På film har jag sett att man väntar tills bilen är full med vatten och att trycket jämnas ut men det skulle jag inte rekommendera. Det känns väldigt mycket Hollywood.

Under perioden 1992–2006 drunknade i genomsnitt fem personer per år i bil. De flesta, 92 procent, hade lindriga skador och skulle kunna ha räddats med en snabb insats.

– Tyvärr är ju räddningstjänsten inte jättesnabbt på plats. Självräddningsprincipen är nog den bästa chansen man har, säger Göran Valentin.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-09 12:56
Jordnära

Bortkastad möda, man vill bara jäspa.
Originalet är en av världens vackraste bilar. Låt den vara det ifred.
Alla retrogrejor blir sämre än originalet.
Tyvärr kommer det nog aldrig att produceras nya tidlösa bilar pga alla krav som ställs. Att vräka på massa smink som skriker att man är annorlunda får en bara att må illa.
Det är inte bling bling figurer och lampor som gör en bil vacker, utan linjer och proportioner.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-09 13:05
saabnisse

Nej, den är verkligen inte vacker, men det var inte den ursprungliga P1800 heller.
Den enda av Volvos "sportbilar" som var estetiskt tilltalande var P1900.
Men utseende ska man egentligen inte diskutera, skönhet ligger alltid i betraktarens ögon.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-09 15:56
Oomkullrunkelig

Vilka fula strålkastare och fälgar! Läskigt ful.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-09 15:58
Oomkullrunkelig

Jordnära: Håller absolut med! Som att sätta läppstick på en gris: det är fortfarande en gris.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-09 16:53
saabnisse

Shogun, läs min sista mening och tänk efter.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-09 19:42
Erik T

Då ska kanske detta ska bli nåt slags komplement till c70, som är på väg att lämna oss. Skissen var inte så imponerande, jag inväntar hällre en bild i ett senare skede i prosessen, då kanske utan diffusa skuggor och fula 20" :)

#7 • Uppdaterat: 2011-12-09 20:03
Pender

ErikT, du har mycket små tummar. Detta är 21-22". Jag skulle helst se att de tog bort gummiranden, och koncepterade 23". Eller alternativt rita in designern med dumstrut.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-09 20:27
Erik T

pender: skit samma, skulle jag vilja säga då. vulgära e dom iallafall. ;)

#9 • Uppdaterat: 2011-12-09 20:31
Roger Skagerström

Att folk FORTFARANDE gnäller över fälgstorlekar på SKISSER är underhållande ;) Ser ni att den hemska barnamördaren till designer inte ritat dit några backspeglar eller dörrhantag heller ;) Värdelös bil, lika bra och lägga ner innan de börjat banka plåtar ens ;)

#a • Uppdaterat: 2011-12-09 20:46
Erik T

Roger skagerström: kanske är därför som jag säger " jag inväntar hällre en bild i ett senare skede i processen" ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.