Nästa artikel
Volvo sänker takten – 300 får gå
Nyheter

Volvo sänker takten – 300 får gå

Publicerad 25 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Bilkrisen i Europa skördar nya offer. Nu tvingas Volvo dra ned produktionstakten och säga upp personal i fabriken i belgiska Gent.

Samtidigt som Volvo bygger två nya fabriker i Kina slår krisen mot biltillverkarens anläggningar i Europa. Tidigare i somras stod det klart att 300 bilbyggare får lämna sina jobb i Torslanda och den här gången är det fabriken i Gent som drabbas.

Från och med 2013 sänks produktionstakten, från 59 till 54 bilar per timme. Som en konsekvens får 300 anställda vid bemanningsföretag inga förlänga kontrakt när dessa löper ut vid årsskiftet.


- Vi har haft en positiv trend under flera år med ett rekordår under 2011. Nu ser vi dock att efterfrågan minskar och då måste vi anpassa vår produktion efter det. Flexibilitet är en absolut nödvändighet inom bilindustrin i dag, kommenterar Lars Wrebo, produktionsdirektör på Volvo Personvagnar.

I Gent tillverkas Volvos mindre modeller, i dagsläget S60, XC60, C30 och V40. I november påbörjas produktionen av V40 Cross Country. Allt som allt arbetar 5 200 personer i fabriken.

Diskutera: Saknar du någon typ av bil i Volvos modellprogram?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-25 18:52
IngoS

Volvo har det inte helt lätt. Jag tror att de borde behållit C30 ett tag till, ge den en rejäl facelift och teknisk uppdatering och använda den som en inropare prismässigt längst ned. En ännu mindre ny modell har jag svårt att tro på, Mercedes erfarenheter, Smart och A-klasse, förskräcker. BMWs Mini är ju inte mini egentligen. Den största bristen är att S80, V70 och XC80 är så föråldrade i formgivningen och att de nya dröjer så länge. De borde ha faceliftats litet tidigare och mera radikalt, men nu är läget som det är. XC70 har ett utseende som fortfarande håller. Amerikanska Consumer reports har C30, S/V/XC60 och XC70 som "recommended" i sin sista sammanställning men inte S80 och XC80 om jag inte missminner mig. 60serien är för trång för många av de amerikanska köparna och man har nog tappat en del av svenska tjänstebilsmarknaden med att göra livsstilsbilar av 60-serien. Vi kan dock inte bedöma Volvos satsning på livsstilsbilar bara från den svenska tjänstebilmarknadens horisont. I Tyskland är ju Volvo "die schwedische Edelmarke", och i USA en Luxury Car. Man har ju haft amerikanska VDar i ett par omgångar, med ingående kunskaper om amerikanska marknaden. En slagkraftig XC80 kunde nog betyda mycket för lönsamheten. En ny S80 behövs och för att kunna erbjuda rymliga bilar och ge prestige, det behövs också något maffigare i toppen, som efterlysts från Kina. Den får kanske inte vara för bruksig om den ska konkurrera med BMW 5-serie och Mercedes S-klasse. En lagom stor rymlig praktiskTourer/MPV/Crossover i överkomlig prisklass typ B-klasse skulle kanske fånga några av dem som inte charmas av livsstilsbilarna i 60-serien. Sett till konkurrensen är det nästan förvånande att Volvo med sin ihåliga palett och sin prispolitik klarat sig så hjälpligt i den nuvarande krisen som de har gjort. De lär ju inte ha deltagit i rabattkrigen i vare sig Tyskland ( se http://www.meinauto.de/ , som avspeglar desperationen hos många övriga märken), USA eller Kina. De har till skillnad från tyskarna inte tillverkning i USA eller Kina och har nog svårt att priskonkurrera där. Mercedes (ingen fabrik i Kina ännu heller) har ju också haft det motigt i Kina och skyller på återförsäljarna, precis som Volvo. Det förklarar nog en stor del av försäljningstappet. Få se om Volvo måste flytta utvecklingen (det sista av själen?) till Kina för att göra beveka kinesiska myndigheter och få stöd från makten. Jacoby höll ju på Sverige som bas men den nya ledningen lär sväva på målet. Kanske blir det en överlevnadsfråga för Volvo att bli mer kinesiskt.
-En kommentar om Jacoby: att avskeda honom efter 2 år är närmast kvartalskapitalism. Han kan knappast ha påverkat det nuvarande produktprogrammet särskilt mycket, utan dagens situation beror mer på Ford och företrädarna. Jacobys hälsa är inte betydelselös, stroke ger kanske inte påverkan på intellektet, men väl koncentrationsförmåga och uthållighet under lång tid efteråt, vilket kan vara kritiskt i Volvos nuvarande situation. Jag tror att Håkan Samuelsson och Volvos styrelse gör sitt bästa, och gör det de känner att de måste, men vi får hoppas att de kan bevara litet av Jacobys visioner.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-25 20:17
quattron

Jag håller med, historien med Jacoby är nog allt igenom olycklig för Volvo men samtidigt är det mycket vi inte vet om spelet i korridorerna. En biltyp jag saknar från Volvo är en familjebil typ Ford C-max, hög rymlig och smart. Alltså ingen SUV-skapelse utan bara en praktisk bil.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-25 22:17
Hackenbush

Volvo har lite identitetskris nu, från att ha producerat familjebilar skall de nu producera "livsstilsbilar" och Volvo har nu en balansgång mellan materialval i bilen och priset på bilen. Skall Volvo bli "premium" så krävs bra material både utanpå och inuti bilen och det kostar samtidigt som man måste få till en tilltalande design. Om sen kunderna vill betala det högre priset som säkerligen kommer att hamna i samma prissegment som Audi, Mercedes och Bmw är en helt annan historia. Jag säger bara lycka till för det lär Volvo behöva i stora lass.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-26 09:44
kurrewi

V70 är okay men i övrigt så vad är Volvos bilar, det är bara en i mängden som försöker konkurera med BMW och Mercedes. Ta fram en folkbil som ej tävlar i design och hästkrafter. Jag kan hålla med om att typ Ford C-max är en bil som tilltalar familjen. S och V 60 är ju en tvåsitsig bil, jag tror att 10-15 års barn vägrar att sitta där på grund av design.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-26 11:12
Mistro

"IngoS": Vad är en XC80 ?
Varför skulle det fungera bättre med att piffa upp en gammal bil,göra den mer "teknisk" och sen sälja den billigt?
Volvo ansåg ju C30 som en "överflödig" bil eftersom att den inte sålde så bra.
Vore den lika populär eller bra som t.e.x Bmw 1-serie så skulle modellen självklart fått vara kvar.
Det finns stora hål i Volvos modellprogram men de var inte mindre med C30 i programmet.
Nu behöver Volvo en mindre bil i klassen Polo betydligt mer än vad man behöver en "riktig" utmanare till E-klass.

"kurrewi": Min 13 åring säger att dagens bilar är "månbilar",...helst vill han se en 140,240,740/940 på tomten. ;)

#6 • Uppdaterat: 2012-10-26 11:44
IngoS

XC80 finns inte. XC90 ska det vara. Ursäkta. Man behöver hålla liv i modellen tills efterföljaren kommer. Det är mycket små detaljer i utseende och inredning som gör att en bil kan kännas gammal även om den i grunden är OK. Risk att den är stendöd annars sista åren före modellbytet. C30 var en halvflopp, erkännes. Den kändes mera som en onödigt trång och dyr Ford Focus. Den hade för lite stildrag av P1800. Litet mer halvretrodetaljer hade fått den att sticka ut mer och kanske öka vill-hakänslan. Jag har funderat på Volvos breda skuldror från sista sekelskiftet -en modedetalj som visserligen stack ut men gjorde att bilarna såg onödigt smala och trånga ut, särskilt XC90. De släta sidorna verkar nu föråldrade. Gäller också C30. Svårt att veta om den senare går att föryngra till vettig kostnad men den är inte helt oäven som den är. Jag tror att en ny mindre bil typ Fiat 500 och Opel Adam är ett ett ekonomiskt vågspel, men att hyvla till något originellt med stildetaljer från Volvo PV skulle onekligen vara kul. Frågan är hur den skulle sälja ute i världen; den är inte samma stilikon som Mini och Cinquecento.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-26 12:15
Mistro

En liten bil behöver ju inte vara någon stilikon även om den kommer ifrån Volvo men märket vill ju som sagt vara lite finare så det är nog riktigt att en mindre bil hade behövt att tampas med t.e.x Mini och Mito och en sådan kostar ju en del att ta fram.

Då det är så populärt ( eller nödvändigt ) att låna mellan fabrikaten så kunde säkert någon mindre bil ifrån PSA,Fiat eller Ford stå som modell?
En typ Fiesta med Volvokläder kunde nog gått att sälja för +150.000kr ?

#8 • Uppdaterat: 2012-10-26 13:56
IngoS

Du menar som Opel Adam? Den påminner ju diffust om Fiat 500. Jag tror det blir en flopp trots retropaneler invändigt av imiterad (?) lackerad plåt. Den går inte att föra tillbaka på någon Opel, och känns fel. Vad skulle en liten ikonisk bil från annan tillverkare vara? Citroën CV2? Renault CV4? LLoyd? DKW Meisterklasse? Nissan Micra -86? Morris Minor? Tror inte riktigt på idén.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-27 18:49
rac

Får dom inte fart på sin hemmamarknad kina så blir det nog tufft att överleva för Volvo.

#a • Uppdaterat: 2012-10-27 20:55
Raphael

Jag tror inte marknaden är mogen för en Volvo som är mindre än V40, redan den är i minsta laget... Jag tror marknaden önskar sig en V50, en riktig kombi fast i lite mindre storlek än en V70. V60 är för trång och för mycket "livsstil".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.