Nästa artikel
Volvo Ride Pilot blir helt självkörande – på testade vägar
Nyheter

Volvo Ride Pilot blir helt självkörande – på testade vägar

Publicerad 5 januari 2022
Volvo Cars lanserar ett helt självkörande system som tar hand om körningen – men bara på testade och godkända vägar. Det ska erbjudas som ett abonnemang.

Volvo har sedan några år tillbaka systemet Pilot Assist som kan hjälpa föraren med gas, broms och styrning på vissa vägar – men bara så länge föraren är aktiv och håller koll.

Nu ska Volvo ta nästa steg med ett system som kallas Ride Pilot. Där är tanken att föraren ska kunna koppla av helt och låta bilen ta över körningen.

Ride Pilot ska finnas i nästa generation elbilar från Volvo och först ut blir ersättaren till dagens XC90 som visas upp senare i år. Själva hårdvaran med kameror och sensorer ska finnas tillgängligt som standard, men möjligheten att använda Ride Pilot-mjukvaran får bilköparna betala extra för i form av en prenumeration, något som blir allt vanligare i bilvärlden.

Volvo öppnar dock för att möjligheten till prenumeration inte är helt skriven i sten om kunderna kritiserar beslutet.

”Att börja med prenumerationer ser Volvo Cars som en naturlig startpunkt men vi kommer förstås lyssna på kunderna och deras krav om de vill ha något annat”, uppger biltillverkaren.

”Ride Pilot blir bara tillgänglig för kunder när den gått igenom vårt rigorösa verifierings- och testprotokoll”

Med hjälp av nästan 30 olika kameror och sensorer ska Volvos Ride Pilot hålla koll på omgivningen och exempelvis kunna väja för hinder på vägen.

Pik åt Tesla

Till skillnad från Teslas system ska Ride Pilot bara kunna användas på vägtyper som godkänts av Volvo. I nuläget verkar det enbart handla om motorvägar. Pressmeddelandet innehåller också en hälsning mellan raderna till den amerikanska elbilstillverkaren som fått kritik för utrullningen av Autopilotsystemet.

”Ride Pilot kommer bara göras tillgänglig för kunder när den gått igenom vårt rigorösa verifierings- och testprotokoll. Detta inkluderar validering av tekniken som säker för användning på motorvägar under ett antal olika förhållanden”, skriver Volvo.

Systemet gör det möjligt för föraren att läsa, skriva, jobba eller umgås med passagerarna. Bilen tar ansvar för körningen med hjälp av fem radarsensorer, åtta kameror, 16 ultraljudssensorer och en lidar. Teslachefen Elon Musk har varit kritisk mot att använda både radar och lidar.

Vad systemet ska kosta eller när det kommer till Sverige är än så länge oklart. Systemet ska först testas i Kalifornien där reglerna tillåter den typen av system. Det ska sedan ”gradvis” rullas ut även i andra länder. Mjukvaran ska kunna uppdateras över nätet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 5 februari 2022 Inte alls! Om du ska långt,…
  • 5 februari 2022 Gud va tråkigt att slappa i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.