Totalt sålde Volvo Cars 52 944 bilar i augusti, vilket är en ökning med tre procent jämfört med augusti förra året. Siffran är den bästa sedan 2021.
Försäljningen i Europa ökade med 32 procent jämfört med året innan, där elbilarna var populära. Trots att efterfrågan på elbilar i Europa minskar, ökade Volvo sin försäljning av renodlade elbilar med 137 procent jämfört med samma månad förra året. Däremot var det kämpigare på den kinesiska marknaden där försäljningen minskade med 23 procent.
Försäljningen av elektrifierade modeller (helt elektriska och laddhybrider) ökade globalt med 47 procent jämfört med samma period 2023. I augusti utgjorde renodlade elbilar 25 procent av försäljningen.
Volvo XC60 var den mest sålda modellen med 14 723 bilar, följt av XC40/EX40 och EX30 med 10 668 respektive 8 346 bilar.
Hittills i år har tillverkaren sålt nästan en halv miljon bilar globalt, vilket också är en ökning med elva procent jämfört med året innan.
– Utvecklingen i Europa var särskilt uppmuntrande, eftersom försäljningen av våra elbilar fortsätter att växa i snabb takt, med EX30 i spetsen, säger Björn Annwall, kommersiell chef och vice vd på Volvo Cars.
Trots gröna försäljningssiffror väljer Volvo Cars att justera sina marginalmål till 2026, till mellan sju och åtta procent. Dessutom revideras de absoluta intäktsmålen på mellan 550 och 600 miljarder svenska kronor. Ambitionen är nu i stället att bilmärket ska växa snabbare än premiumbilmarkanden i stort fram till 2026. Beslutet är en konsekvens av att överge sitt elbilslöfte till 2030.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-09-05 12:35 Var likadant med förra XC60…
- 2024-09-05 12:30 Kan förstå EX30:ns…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.