Det blev aldrig någon kompromiss. I stället valde EU-parlamentet en hårdare linje för koldioxidutsläpp. Ett beslut som kritiseras av Volvo.
På torsdagen röstade EU-parlamentet igenom ett förslag som innebär att nya bilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012. Och till 2020 skärps kravet till 95 gram per kilometer.
Nu vänder sig Volvo, likt övriga biltillverkare i europeiska branschorganisationen Acea, mot beslutet. I stället vill bilfabrikanterna se en start först 2015.
- Det tar ungefär fem år att utveckla en bil så vi behöver den tiden på oss, säger Anders Kärrberg, ansvarig för myndighetskontakter på Volvo PV, till TT.
Dessutom vänder sig Volvo mot att böterna, 95 euro för varje gram som överskrider utsläppsgränsen, ligger fast.
- 95 euro per gram innebär att det blir ungefär tio gånger dyrare för bilindustrin än för andra industrisektioner vad gäller utsläpp av koldioxid. För oss är det helt orimligt, säger Anders Kärrberg
EU-parlamentet röstade även för en fortsatt diskussion om att bilar som kan köra på både etanol och bensin ska få en utsläppsrabbat på 20 procent. Men för att rabatten ska gälla krävs det att en tredjedel av mackarna i de aktuella länderna har etanol. Något som endast Sverige är i närheten att leva upp till.
Volvo välkomnar beslut om en fortsatt diskussion - men anser samtidigt att kravet på en tredjedel etanolmackar är för tufft.
- Med ett sådant krav är det tveksamt om andra länder kommer att satsa på etanolen, säger Anders Kärrberg.
Nu vänder sig Volvo, likt övriga biltillverkare i europeiska branschorganisationen Acea, mot beslutet. I stället vill bilfabrikanterna se en start först 2015.
- Det tar ungefär fem år att utveckla en bil så vi behöver den tiden på oss, säger Anders Kärrberg, ansvarig för myndighetskontakter på Volvo PV, till TT.
Dessutom vänder sig Volvo mot att böterna, 95 euro för varje gram som överskrider utsläppsgränsen, ligger fast.
- 95 euro per gram innebär att det blir ungefär tio gånger dyrare för bilindustrin än för andra industrisektioner vad gäller utsläpp av koldioxid. För oss är det helt orimligt, säger Anders Kärrberg
EU-parlamentet röstade även för en fortsatt diskussion om att bilar som kan köra på både etanol och bensin ska få en utsläppsrabbat på 20 procent. Men för att rabatten ska gälla krävs det att en tredjedel av mackarna i de aktuella länderna har etanol. Något som endast Sverige är i närheten att leva upp till.
Volvo välkomnar beslut om en fortsatt diskussion - men anser samtidigt att kravet på en tredjedel etanolmackar är för tufft.
- Med ett sådant krav är det tveksamt om andra länder kommer att satsa på etanolen, säger Anders Kärrberg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sent skall syndaren (Volvo) vakna!
Undra vad Paul menar. Idag går det att köpa V50 som drar 0,45 och v70 som drar 0,59. Är det eb dålig förbrukning?
Jag menar att Volvo ligger steget efter hela tiden när det gäller miljötänk.
Förklara gärna eller kör du på som vissa som gillar att klaga? Det är stor skillnad på att inte vara den absolut första till att vara sist som jag tycker mig se dig förespråka.
Volvo har inte varit förutseende när det gäller att ta fram bilar som marknaden efterfrågar. Att lansera två ton suv (XC60) nu känns faktiskt inte särskilt 2008. Men det är klart, det är lätt att vara efterklok...
Jag tycker bara att det är synd att Volvo inte ligger i frontlinjen på miljöområdet.
Kan Paul förklara i siffror? Är 0,45l för V50 dåligt? Hitta nån konkurent som slår detta med standard teknik.
Calle, så här är det: Volvo har satsat för lite på bränslesnåla bilar. Egentligen ingenting alls om man ser historiskt. Det räcker inte med att ha en eller två stycken i dagens läge. Volvo har prioriterat en enda sak och det är säkerhet. Det duger inte.
Titta på Volkswagen, där gör man säkra OCH energisnåla bilar.
Det är tragiskt att se vilka följder det nu får för de anställda på Volvo.
Det måste vara svårt att svara på frågan. Är 0,45l för V50 dåligt?
Jag måste nog uppmana dig att höja blicken en smula, Calle. Försök se helheten. En fluga gör ingen sommar. En bränslesnål modell av 20-30 är inte ett alibi för att för övrigt enbart satsa på törstiga modeller.
Förstår att volvo är kritiska, en oljetanker är bränslesnålare än en volvo.
Ps oljetankern är snyggare
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.