Kompromissen om koldioxidutsläpp blev nedröstad. I stället gick EU-parlamentet på EU-kommissionens hårdare linje för utsläpp. Men förhandlingar om flexifuel-bilar fortsätter.
- Det bästa är att vi lyckas ställa krav på bilindustrin nu, säger parlamentarikern Åsa Westlund (s).
EU-parlamentet röstade på torsdagen igenom ett förslag som innebär att nya bilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012. Till 2020 skärps kravet till 95 gram per kilometer. Därmed gick EU-parlamentet mot den kompromiss som det tidigare pratats om - och valde istället EU-kommissionens förslag.
I EU-kommissionens förslag om koldioxidutsläpp ses bilar som kan köra både på bensin och etanol som vanliga bensinbilar. Men i en omröstning i EU-parlamentets utskott fick de svenska parlamentarikerna stöd för att flexifuel-bilar kan få ett bonussystem.
- Därmed har vi fått in en fot i de fortsatta förhandlingarna med rådet. Vi har satsat så mycket på det här i Sverige, så vi måste ge det stöd, säger parlamentarikern Anders Wijkman (kd) till TT.
Både Volvo och Saab har satsat på bilar som kan köra på både bensin och etanol - och därför är frågan viktig ur svensk synpunkt. Men miljöpartisten Carl Schlyter är missnöjd med med det tilltänkta bonussystemet.
- De får en orimligt stor bonus och det finns också möjligheter för undantag för stora, tunga bilar, säger Carl Schlyter.
Nu inleds informella förhandlingar med EU-ländernas miljöministrar. Då blir ett bonussystem för flexifuel-bilar en viktig fråga.
EU-parlamentet röstade på torsdagen igenom ett förslag som innebär att nya bilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012. Till 2020 skärps kravet till 95 gram per kilometer. Därmed gick EU-parlamentet mot den kompromiss som det tidigare pratats om - och valde istället EU-kommissionens förslag.
I EU-kommissionens förslag om koldioxidutsläpp ses bilar som kan köra både på bensin och etanol som vanliga bensinbilar. Men i en omröstning i EU-parlamentets utskott fick de svenska parlamentarikerna stöd för att flexifuel-bilar kan få ett bonussystem.
- Därmed har vi fått in en fot i de fortsatta förhandlingarna med rådet. Vi har satsat så mycket på det här i Sverige, så vi måste ge det stöd, säger parlamentarikern Anders Wijkman (kd) till TT.
Både Volvo och Saab har satsat på bilar som kan köra på både bensin och etanol - och därför är frågan viktig ur svensk synpunkt. Men miljöpartisten Carl Schlyter är missnöjd med med det tilltänkta bonussystemet.
- De får en orimligt stor bonus och det finns också möjligheter för undantag för stora, tunga bilar, säger Carl Schlyter.
Nu inleds informella förhandlingar med EU-ländernas miljöministrar. Då blir ett bonussystem för flexifuel-bilar en viktig fråga.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.