Det har funnits frågetecken kring om Volvo ska klara EU:s kommande utsläppskrav, med tanke på att en stor del av försäljningen fortfarande består av stora suvar med förbränningsmotorer.
Men i dag kom beskedet att Volvos försäljning av laddhybrider ökat rekordsnabbt – och att märket nu är redo att sälja en typ av ”miljökrediter” till andra bilmärken – inklusive konkurrenter – för att hjälpa dem sänka utsläppen på papperet.
Tanken är att biltillverkare som inte kommit särskilt långt när det gäller elektrifiering, och fortfarande har höga utsläppssiffror, kan bilda en utsläppspool tillsammans med ett annat bilmärke – mot betalning. Så gör till exempel Fiat/Chrysler som betalar Tesla, och så ska även Volkswagen göra tillsammans med en kinesisk biltillverkare.
Eftersom Volvo sålt så många laddhybrider i Europa öppnar nu tillverkaren för att sälja miljökrediter till konkurrenter som riskerar att inte klara utsläppskraven.
En av tre sålda volvobilar i Europa har numera hybriddrift.
– Vi har en bra position. Vi kommer definitivt inte betala böter. Vi kan faktiskt stötta våra konkurrenter om de vill, säger Carla de Geyseleer, finansdirektör på Volvo Cars, till Financial Times.
Hon påpekar dock att Volvo i nuläget inte för några aktiva diskussioner med någon konkurrent.
Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget bra system.
Den som skitar ner ska givetvis städa efter sig och se till att nerskitningen upphör!
Det ska inte gå att köpa sig fri!
Haha, ett skämt...de som tror man sänker utsläppen med ladd-hybrid SUV's är ute och cyklar.. de drar lika mycket som en vanlig mellanklass bil i de flesta fall. Det ser bra ut på pappret, men verkligheten är en annan...
Du kan inte generalisera Vargen, den kan gå på 0 eller på en liter, helt beroende på ditt körmönster, men visst drar de med än 0,2 som de är spelade som, för allt för många
EnannanRobban, du har helt rätt!. Men skall man nu räkna genomsnittet så ligger det säkert runt 0,6 liter/mil för Volvo's del. Så vad var vitsen...först bygga SUV, sedan ta ännu mer resurser (batterier = ökade utsläpp) för att göra den lika snål som tex en Astra, Focus eller någon annan mellanklass bil.
milkylainen + 1, ja... oundvilkigen kommer vi inte kunna stoppa havsnivå stigning på 1,5 meter..och många länder kommer inte att kunna befolkas. Över 3,5 miljarder människor kommer att tvingas på flykt pga klimatet och hunger. Larmen kom redan för över 30 år sedan om koldioxidutsläppen, men vi har inte gjort ett skit. Och det som görs idag är trams..SUV med plåster lösning i form av ladd-hybrid osv. Vi får se hur länge freden varar, när resurserna trynar lär det uppstå många konflikter och antagligen större krig.
Men köper man en laddhybrid för miljöns skull?
Eller köper man en hybrid-SUV och får fem km batteridrift för att slippa skatt på 35.000:-?
Men är det rätt att ta betalt för att hjälpa andra tillverkare fortsätta sin produktion av skitbilar?
Är inte det en form av prostitution?
Stygga fortsätter sitt "krig" ser jag.
Kanske vi är 3,5 miljarder för många på jorden.
Havsnivån höjas med 1,5 m..dags att läsa på lite och inte bara läsa tablåerna.
Styggavargen har rätt. Och krig har vi redan i Sverige. Dock ett lågintensivt sådant. Än så länge...
Bra Styggavargen ! Är dock väldigt förvånad över hur en av de sämsta biltillverkarna avseende energieffektivitet ska kunna sälja utsläppsrätter??? Det är ett stort generalfel i systemet
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.