När nya bilar ska flyttas mellan fabriken och återförsäljarna fraktas de på öppna trailertransporter. Det innebär att bilarna riskerar att träffas av stenskott.
Sådana skador vill Volvo undvika genom att införa nya transportskydd. Redan i fabriken ska alla nya bilar slås in som paket. Först hos återförsäljarna öppnas paketen.
Skyddet har utvecklats i samarbete med företaget Trox, som är baserat i Mölnlycke strax utanför Göteborg, och de har testats på ungefär 1 500 bilar.
Håkan Ljungdahl ansvarar för biltransporter hos Volvo Personbilar Sverige:
– Svenska väder- och vägförhållanden kan vara mycket tuffa och i princip alla våra transporter går på otäckta transportfordon. Risken för eventuella plåtskador förorsakade av stenskott ökar. Det är bakgrunden till att vi började titta på att skydda våra bilar under transport, säger han och fortsätter:
– De främsta fördelarna ligger på miljö och kvalitet. Men skydden innebär också en tidsbesparing för våra återförsäljare som inte längre ska behöva göra efterarbeten på bilarna. Dessutom ger vi en premiumupplevelse till våra kunder. Bilarna är i exakt det skick de var då de lämnade banan i fabriken.
Från och med andra veckan i januari införs skydden, och även om risken för stenskott är störst under vintern ska nya Volvobilar i fortsättningen transportskyddas året om.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos transportskydd?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser man till miljö och kvalité så är tåget som transport av nya bilar oslagbart. I Sunbyberg körs nya bilar av från biltågen utan något vax och med all utrustning kvar.
http://www.mazda.se/nyheter/miljo/mazda-kor-bilar-pa-transsibiriska-jarnvagen/
Ibland är den enklaste lösningen bäst. På tal om uppfinningar som man har "upptäckt" innan de fanns så tyckte jag på -80 talet att man borde kunna skicka text via en mobil också för att underlätta för hörselskadade. ( hade en döv bekant ) Då fanns bara texttelefoner för detta ändamål men ingen tyckte att det verkade vettigt! Vore ju inte helt fel om man istället vore far till Sms:et. :)
Tydligen fanns det dock andra som hade tänkt på det samma tidigare också.
Kan det inte uppstå skador på bilarna i samband med lastning och lossning ifrån ett tåg?
Jodå, använder de bara nylonstrumpor så är det premium :-)
Jag skulle gärna ha ett sådant "paket" under granen att få öppna upp!
AUDI och Porsche har använt liknande skydd i över 10 år för bilar som transporteras över Atlanten.
@PREVIA: största delen av Mazdas bilar till EU går med båt= billigare.
Hur skulle man göra med Portugal? Köra portvin som returlast till Japan via Ryssland?
@Mistro: det uppstår självklart skador vid lastning/lossning. Mer så om man "bara" har wax eller självhäftande skyddsplast. Det går att köra bilarna med "tältet" på.
Bilarna som kommer med båt till EU från Asien och andra ställen, körs sedan med tåg från hamnarna i tex Södertälje där hundratal om inte tusentals bilar står parkerade.
Det blir nog inga skador på bilarna som man lastar och lossar, så körs bilarna helt enkelt rakt igenom tåget på längden och ut via sista vagnens gavel precis som vanliga biltåg fast på nya bilars tåg har man tak och väggar.
http://m.youtube.com/watch?v=kDw6ZIVlLoQy
På det viset går det inte åt lika många förare som andra transportsätt då det bara är en förare som kör tåget som har en last som kräver 35 förare om transporten gått på landsväg.
http://m.youtube.com/watch?v=M4cjK2PzYKM
Kul att dragbilen inte är en Volvo ;) Scania är pålitligare :)
Till 3281 som måste vara en BMW-nörd?
Skulle du vilja få levererat en bil med repor i lacken eller stenskott?
Alltså, FJANTIGT, som du skriver är alltså fjantigt som kommentar!
Jag gillar Vi Bilägare som till skillnad från dags- och kvällspressen inte har censur på insändarna, utan dessa kan skriva hur dumt som helst utan att vara politiskt inkorrekta. Trevligt om det var sakliga insändare och inte typen; Men snälla Volvo, tro inte att detta gör bilen premium, bara. Vad har skydd av bilen med premium att göra? Kunden vill väl oavsett produkt få den levererad utan skador?
Tycker ägarna av bilarna ska få behålla dessa skydd, då ser ju till och med en Volvo ok ut.
OBS: Sagt med en liten glimt i ögat.
E väl bra om bilarna levereras oskadade.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.