Åtgången har varit strykande på Volvos laddhybrid, som kan köra upp till fem mil på el och därefter fortsätta resan med hjälp av en dieselmotor. Särskilt i Nederländerna, Belgien och Italien har trycket på V60 Plug-in Hybrid varit stort.
För att möta efterfrågan ökar Volvo produktionen i Torslandafabriken med 90 procent, från 150 till 282 tillverkade bilar per timme. Med den takten kommer Volvo att tillverka 7 600 exemplar under 2013 och målet för 2014 är 10 000 bilar.
– Vi är oerhört glada över att V60 Plug-in Hybrid har fått ett sådant fantastiskt mottagande från kunderna. Men jag är inte överraskad. Vår plug-in hybrid är unik och överglänser alla andra hybrider på marknaden, säger utvecklingschefen Peter Mertens.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos hybridförsäljning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle själv aldrig köpa detta missfoster till bil (designmässigt)
Men grattis till Volvo att den säljer så bra, Volvo behöver detta.
Jag skulle dock vilja veta vilka belägg det finns för vad Peter Mertens säger
"Vår plug-in hybrid är unik och överglänser alla andra hybrider på marknaden, säger utvecklingschefen Peter Mertens."
Är inte Opel Ampera bättre? den gå 7 mil på el eller hur?
Glädjande och välförtjänt. V60 plug-in hybrid är på många sätt en fantastisk bil. Inte en bil för alla, naturligtvis, men ett utmärkt sätt för Volvo att utveckla ny teknik som med tiden kan utnyttjas i billigare modeller.
Hackenbush, jag tror inte Ampera är en "Hybrid" per definition, utan en elbil med räckviddsförlängare. Förbränningsmotorn i Ampera driver aldrig själva bilen.
swemba, per definition kanske men körmässigt? Där ser jag ingen skillnad
"Förbränningsmotorn i Ampera driver aldrig själva bilen."
In fact it does part of the time - SEE:
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-20019260-48.html
"Är inte Opel Ampera bättre? den gå 7 mil på el eller hur?"
EPA range is 35 miles = 5,6 mil. eV60 EPA range does not as yet exist. But admittedly will be lower than 35.
eV60 and Ampera are not wise options if your primary driving is short range commuting. Here they cannot compete with electric cars like Leaf with EPA range of 70-75 miles.
They are only so if you do have long trips a fair part of your driving. As soon as the battery is emptied and the car becomes fuel-powered the Volvo will consume about 5 liter diesel per 100 km as compared to some 7 liter gasoline the Volt/Ampera needs.
Not to mention V60 in itself is a superior auto to Ampera.
Jag håller helt med Hackenbush, jag tycker att man har placerat den här tekniken i helt fel bil.
Jag skulle önska att Volvo satsat på en billigare, högre, rymligare och bekvämare modell än att använda sig av en liten trång, stylad, opraktisk och överdesignad skrytbil som ändå aldrig blir premium.
Jag tycker det är synd att Volvo helt gått från det praktiska, de borde ha något som Golf+, Verso, Scenic t.ex.
@Swemba, visst är Ampera en hybrid, att man sedan envisas med att kalla den elbil med räckviddsförlängare är bara försäljningssnack.
Jag håller inte med er alls mina herrar.
Ampera går förvisso längre på en laddning, men så fort motorn för räckvidds förlängning startar kommer bränsle förbrukningen bli betydligt högre än i Volvon. Dessutom är Volvon rymligare och snabbare. Amperan har bara plats för 4 personer. Skulle tro att Volvon kommer att slå Amperan på i stort sett varje punkt i en objektiv test dom i mellan. Dessutom smart av Volvo att släppa bilen som maxutrustad och dyr för hålla nere volymerna och få en chans att utvärdera tekniken.
Nja,..i ett test rankade Vib Amperan högre än Volvon men det beror på att man tagit fasta på många variabler.
Prius Plug-in var också en konkurrent som fick "ge sig".
Om jag skall köpa en sådan bil så vill jag att det primära ligger vid att det skall gå att köra så långt möjligt på el. ( men 5 mil skulle fungera bra )
En onödigt stark förbränningsmotor behöver inte jag men bilen måste vara praktisk vilket varken V60 eller Ampera är.
Priset är ett annat problem då de som mest behöver en sådan bil inte har råd.
Nu blir väl förvisso en volvo aldrig direkt billig som ny men med fler versioner med svagare motorer och enklare utrustning så kan nog priset pressas rejält.
Med ett pris på + 500.000 så spelar bränsleförbrukningen en mindre roll för de flesta utav oss.
Volvon har en hög bränsleförbrukning läser man i DN.
"Solig eftermiddag och jag passar på att både tanka och tvätta Volvos laddhybrid. Bilen får beröm av stationspersonalen för både utseende och egenskaper.
Men tankningen är en besvikelse. Alltför mycket körning på diesel i stadstrafik har dragit upp förbrukningen till hiskeliga 0,77 liter per mil! Okej då, det har varit en del körning i Power (prestandaläget) också. Men ändå!
Det ser inte bra ut. Förutom avsaknad av laddning hemma så har det också blivit en del längre turer då det ju per automatik blir dieseldrift om man inte bemödar sig om att hitta en laddstolpe, vänta 3-4 timmar och sedan köra vidare… Det visar sig att av 221 avverkade mil har endast 63 gjorts med eldrift.
Bättring!"
Går att läsa i DNs laddhybridbloggen.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/
0,77 liter diesel som Volvon drar per mil i statstrafik motsvarar 0,85 liter bensin sett till energiinehållet i bränslet. Om man vill jämföra energieffektivitet hos bilarna.
Tyvär så har varken Volvos eller Volt/Ampera någon extra energieffektiv motor jämfört med vanliga bränsledrivna bilar och blir därmed inte så bränslesnåla när batteriet tömts till skillnad från Toyotas motorer som är framtagna för just hybriddrift av bilar.
http://green.autoblog.com/2011/04/24/toyota-targets-45-thermal-efficiency-for-engines-in-next-gen-hy/
Att V60 Hybrid drar 0.77l/m vid ogynsam körning är väl inget konstigt?
Likadant är det med alla fordon.
Ampera fick mycket kritik för att den drog för mycket då batteriet var urladdat men kom igen ...vem köper en Ampera för att mestadels använda bilen på det sättet?
Som att köpa en Ferrari och förvånas över att den drar 5 liter milen då den INTE står i garaget.
Bränsledeklarationen är som alla vet ingen exakt vetenskap men till skillnad ifrån andra fordon så kan en laddhybrid rulla helt utan bränsle,..vilket också är tanken med dessa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.