Nästa artikel
Volvo gör vinst och nyanställer
Nyheter

Volvo gör vinst och nyanställer

Publicerad 8 februari 2017
Nya XC60 ska byggas på SPA-plattformen, samma grund som V90 på bilden grundas på.
Rapporterar försäljningsrekord och ska öka personalstyrkan i Torslanda med upp till 800 nya bilbyggare.
Volvo Cars rullar på för fullt. Företaget rapporterar en rörelsevinst på 11 miljarder kronor för 2016. Det är 66 procents ökning jämfört med 2015. Rörelsemarginalen har också ökat, från 4 till 6,1 procent. Samtidigt slog Volvo Cars nytt försäljningsrekord förra året: 534.332 bilar såldes globalt.

– Med dessa prestationer i åtanke förutser jag att även 2017 kommer bli ett rekordår vad gäller försäljning, säger vd:n Håkan Samuelsson i ett uttalande.

På bilsalongen i Genève i mars ska Volvo visa upp nya XC60. För att klara efterfrågan på den och hinna med i produktionen av V90 planerar biltillverkaren att nyanställa mellan 700 till 800 personer vid fabriken i Torslanda. Senare i år kommer också helt nya lilla suven XC40.
 
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Volvo Cars 2017?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-09 09:46
EnannanRobban

Jag blir glad av att det går bra för Volvo, det är bra för Sverige och det är kul att de lyckas bra, trots alla domedagsprofeter som kraxade att det var kört för Svensk bilindustri i samband med att Geely köpte dem. Visst, mycket kan hända i framtiden, men jag tycker att Geely har, så här långt, agerat på ett klokt sätt och verkligen tagit tillvara på den kunskap och kraft som finns i Göteborg och låtit dem utveckla intressanta produkter som uppenbarligen även marknaden uppskattar.
Spännande med de kommande modellerna de närmaste åren, det kommer att bli bra detta!

#2 • Uppdaterat: 2017-02-09 10:54
Mattse

@stoor: det var när Volvo slutade med folkbilarna som vinsterna kom. Vi lär knappast få se några billiga bilar från Volvo framöver. Med S/V90 har Volvo hittat ett koncept som kunderna är beredda att betala mycket för. För de är dom. Efterfrågan är enorm, väntetiderna långa och Volvo måste anställa 700 pers för att kunna leverera.

Volvo målsättning är knappast ta andelar från de som kör billiga asienbilar. Volvo vill plocka kunderna uppifrån. Och det är precis vad de gjort med S/V90. Köpare som är gärna är beredda att betala för premium (dvs att betala lite mer än det kostar) kan nu välja Volvo som alternativ till BMW, Merca, Audi.

Men de höga vinsterna kan dock bli kortvariga. Hur är Volvo rustade för den massiva elbilsboomen som kommer om några år? Kan de möta marknaden med en konkurrenskraftig modell? Många andra tillverkare gläntar på dörren och visar vad de kommer med. Men från Volvo är det tyst.

Den viktigaste frågan är dock hur det ser ut när företagen skärper till sin miljöpolicy på tjänstebilar framöver och drar ner den i ett första steg till 99 g CO2/km? För vi ska inte glömma bort att för närvarande är det företagsbilar som genererar all denna vinst åt Volvo. Då fungerar det inte med bensin/diesel-motorerna i dagens S/V90 utan Volvo måste kunna erbjuda ett mer basbeloppsanpassat alternativ av deras rejält dyra hybrid-modeller. Kommer de att klara det?

#3 • Uppdaterat: 2017-02-09 11:01
EnannanRobban

Mattse, jag är säker på att Volvo har enklare TE-bilar på G, utöver T8, men kanske inte till x90 utan då hellre till kommande x60.
Jag ser framför mig en V60 T4 TE, alltså en hybrid med T2/3 med elmotor och en rimlig räckvidd på typ 8-10 mil på el. Utgår man från kommande tre-pipen så får man plats med elmotor ihop med motor&växellåda i en kompakt enhet istället för en separat motor bak, där man istället får plats över för batteri. Ställer företagen kraven, kommer modellerna!! Volvo vill inte släppa tjänstebilssektorn!

#4 • Uppdaterat: 2017-02-09 13:28
Mr Colt

@EnannanRobban
Enligt mina kontakter inne på Volvo kommer du få precis som du vill, hybridlösning till att motoreffekter samt en ren elbil på alla modeller under 90-serien. Första elbilen ut skall enligt vad jag hört vara XC60.
Än så länge har all information jag fått från denna kontakt varit korrekt. Får se hur väl detta stämmer.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-09 22:22
J.L

Att Volvo Car skulle tjäna 20500 kr/bil i genomsnitt låter inte helt rimligt utan här finns en hund begraven. Misstänker att om ryktet är sant att man putsar upp siffrorna maximalt inför börsintroduktionen och med den nyemissionen för att få in cash i bolaget.

#6 • Uppdaterat: 2017-02-11 16:34
Reverend Benny

Skulle nog säga att Volvo fortfarande gör folkbilar.

Ta en Volvo 240 som lanserades runt 1974, då kostade den 37500.
37500 SEK år 1974 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 225734 SEK år 2016 mätt med konsumentprisindex.

Alternativa beräkningar:
• 37500 SEK år 1974 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 369082 SEK år 2016 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

En Volvo V60 startar på 239 000 SEK
En Volvo V90 startar på 329 000 SEK

#7 • Uppdaterat: 2017-02-11 23:21
Reverend Benny

Varför är kombin död?

#8 • Uppdaterat: 2017-02-13 12:09
A.L

Ja USA-marknaden har varit ett bekymmer för Volvo allt sedan storhetsåren i början av 2000 talet och framåt. År 2004 hade man 0,8% av marknaden, mot 0,47% år 2016. Vi får vänta och se hur 2017 utvecklar sig - och om XC90 kan återupprepa sin tidigare volymer i USA (på minst 30 000 ex).. I så fall behöver man sälja i alla fall 130 000 fordon och det ser ju inte ut att lyckas.
Men det är en del nyheter på väg in. Nya S90 och V90 CC kommer att börja säljas (det är också det som förklarar tappet under januari Odedicerad) , och det är även en ny XC60 på väg (som dock inte hittar till USA under 2017). Så målet om 100 000 enheter är inte omöjligt, men fortfarande inte helt oproblematiskt.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.