Volvo Cars högste chef, Håkan Samuelsson, vid premiären av Volvo S90.
Svenska investerare går in med 5 miljarder kronor.
Biltillverkaren Volvo verkar vara nära en börsintroduktion. Tre svenska företag: Pensionsförvaltarna AMF och Första AP-fonden, samt försäkringsbolaget Folksam, köper in sig i Volvo Cars via så kallade preferensaktier på sammanlagt 5 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande på Volvos hemsida. Vid en eventuell framtida börsintroduktion kan de sedan återköpas eller konverteras till stamaktier. AMF står för den största delen: 2,5 miljarder kronor.
– Jag tror att investeringen i Volvo Cars har potential att bli en riktigt bra affär för våra sparare, det är givetvis vår utgångspunkt. Men därutöver är jag övertygad om att ett framgångsrikt Volvo Cars även stärker Sveriges ställning som framgångsrik industri- och forskningsnation, något som AMF som stor långsiktig investerare har ett brett intresse av att främja, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig i ett pressmeddelande från AMF.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Volvo Cars vid en eventuell börsnotering?
– Jag tror att investeringen i Volvo Cars har potential att bli en riktigt bra affär för våra sparare, det är givetvis vår utgångspunkt. Men därutöver är jag övertygad om att ett framgångsrikt Volvo Cars även stärker Sveriges ställning som framgångsrik industri- och forskningsnation, något som AMF som stor långsiktig investerare har ett brett intresse av att främja, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig i ett pressmeddelande från AMF.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Volvo Cars vid en eventuell börsnotering?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra idé, nåt man borde försökt med SAAB, kanske hade man inte behövt lägga ner då.
Äntligen en glad/positiv nyhet! Volvo Cars levererar!
Optimum, förstår inte din logik, tyska premiummärken som Audi är ju redan börsnoterade.
Fast om bilarna nu sålt slut -trots det högre priserna - så är väl ökningen helt motiverad Optimum. Mig veterligen är det så det brukar bli när efterfrågan är högre än tillgången, priset stiger.
Så kunderna tycker uppenbarligen att bilarna är för billiga och därför höjer man också nu priset. Det kan omöjligen vara tvärtom, eller hur?
MVH AL
Så nu ska svenska pensionspengar in ett Volvo cars vars huvudägare är ett kinesiskt bolag och där Volvo delar teknik med andra bolag inom koncernen.
Vem bestämmer vilka bolag inom koncernen som ska visa vinst och vilka som ska ta alla kostnader? Risken att bli lurad i slutänden här är nog bara 75-90%
Här var det muntert... Varför måla F-N på väggen innan ni vet mer än vad som står i denna korta notis?
Fan vad folk är negativa, jag tycker att detta är förbaskat bra för Volvo Cars.
Optimum, dom flesta bedömare är väl överens om att Volvo är i nivå med tyskarna med sina nya modeller om man jämför motsvarande 4-cyl varianter. En del säger till och med att Volvo gått förbi vad gäller yttre design och kvalitet i inredningen. Man ska komma ihåg att det är lätt att underskatta Volvo som svensk och att märket egentligen är bättre än vad vi ser många gånger. Märket har också högre status i andra länder än vad det har i Sverige.
Vidstige
Man behöver inte andra som bedömer åt en. Det är ju bara att sätta sig i en Volvo respektive valfri premiumtysk för att få en uppfattning.
Hur någon kan säga att Volvo "gått förbi" tyskarna i design blir ett frågetecken. Det är väl ändå något subjektivt. Designmässigt så har Volvo inte kommit med något revolutionerande tycker jag. Skulle nog snarare säga att det är lätt som svensk att överskatta märket.
Nu är det ju inte jag som lyft in priset utan Optimum själv när han (subjektivt) påstod att Volvo tar mer betalt än tidigare utan att leverera något av värde. Ett förhållande som faktiskt känns bakvänt, eftersom volymerna ökar. Och när det gäller SUV;ar och Crossover så krigar Volvo om precis samma kunder som tyskarna, något man inte lyckats med i fallet kombi och sedanbilar.
Generellt sett brukar man sätta priset baserat på vad kunderna är beredda att betala. Inom industriella processer är det till och med centralt ( i utvecklingsskedet). Och när efterfrågan är högre än vad man kan producera, stiger priset. Mig veterligen är det så vår ekonomi är uppbyggd. Optimum kan själv testa detta genom att jämföra prisnivån på en stuga i fjällen påskveckan med priset för samma stuga veckorna innan. Samma förhållande råder även med buss- flyg och tågbiljetter, eller vatten i Sahra. Högre efterfråga gör då att priset pressas uppåt.
Nu väljer Volvo att höja priserna eftersom man drar slutsatsen att kunderna vill betala mera för produkterna. Man hade knappast gjort detta om man riskerade att tappa i volym.
Angående försäljningen håller man på att byta ut delar av sitt produktprogram, och den stora volymbäraren (XC60 - den bäst säljande SUV:en i din klass i EU under 2015) är gammal. Så när ersättaren är här lär man bli riktigt farliga igen, även om det även behövs en mindre XC till( som kan kriga mot X1 exempelvis).
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.