Nästa artikel
Volvo bygger nya småbilarna i Belgien
Nyheter

Volvo bygger nya småbilarna i Belgien

Publicerad 27 april 2015 (uppdaterad 27 april 2015)
Ersättaren till V40 kommer att byggas i Gent, på Volvos nya CMA-plattform.
Nästa generation kompakta bilar från Volvo tillverkas i Belgien. För att hålla nere kostnaderna ska modellerna produceras i ett närmare samarbete med Geely.
I en intervju med Reuters meddelar Volvos vd Håkan Samuelsson att nästa generation kompakta bilar för Europa kommer att tillverkas i Belgien.
– Vi har beslutat att använda Gentfabriken för Europa, sa han enligt nyhetsbyrån.

Det handlar om modeller som kommer byggas på på den nya anpassningsbara plattformen Compact Modular Architecture, CMA. Enligt Volvo-chefen är det inte helt fel att anta att den första bilen på den nya plattan blir en ersättare till nuvarande V40.
 
Enligt Reuters menar Håkan Samuelsson att Volvo haft problem med att sälja nog med mindre bilar för att nå lönsamhet. Istället för att helt överge segmentet väljer biltillverkaren nu att bygga bilarna i ett närmare samarbete med Volvos kinesiska majoritetsägaren Geely för att hålla nere kostnaderna.
 
Produktionen kommer ske både i Europa och Kina, men var i Kina är ännu inte bestämt. Håkan Samuelsson öppnade även upp för möjligheten att Volvo kan komma att ge sig in den mindre suv-klassen i och med introduktionen av den nya plattformen.
­– SUV-marknaden växer så det är en bra gissning att någonting i det segmentet kan vara värt att se närmare på.
 
Diskutera: Är det rätt av Volvo att stanna kvar i småbilssegmentet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-27 10:08
saabnisse

Jo det tycker jag nog, men det vore önskvärt om man kunde ta fram lite högre modeller som är lättare att komma i och ur för de många äldre som alltid kört Volvo.
Jag har talat med Volvoägare som drömmande berättar om sin PV44 och hur enkelt det var att komma in bakom ratten. Givetvis har de glömt att de var i tjugoårsålder då! :o)

#2 • Uppdaterat: 2015-04-27 10:14
Irvor

V40 kan väl inte klassas som "småbilssegmentet ?
Den räknas till C-segementet där bl.a Golf finns.
Visst borde Volvo vara kvar där o dessutom bredda 40-paletten.
En V40, V40 cross country och en riktig XC40 bör finnas, tycker jag.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-27 11:37
Styggavargen

Japsen, det skiljer nästan 30 cm mellan bilarna till S60's fördel. Men V40 är faktisk bara 10 cm längre än en Golf. S60 är inte speciellt stor invändigt. Volvo's bilar tenderar till bli väldigt små invändigt, i alla fall alla nya modeller som de gör på senare tid. Är det en liten SUV Volvo nu vill bygga?

#4 • Uppdaterat: 2015-04-27 12:04
Janne G

Den enda småbil som Volvo någonsin byggt var 66:an, om man ens vill betrakta den som en Volvo. Eftersom det är 35 år sedan den lades ner är frågan om "Volvo ska stanna kvar i småbilssegmentet" en aning märklig...

#5 • Uppdaterat: 2015-04-27 12:38
saabnisse

Volvos mindre bilar är ju nu för tiden stora utvändigt och små och trånga invändigt därför tycker jag det är helt ok att låta dem passa in i småbilssegmentet.
Det vore trevligt om de gjorde tvärtom och inte lät en idiotdesign styra över förnuft och funktion.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-27 13:43
Styggavargen

Japsen, alla bilar är väl hyfsat lika när det gäller bredden på dem, det som skiljer är längd, höjd och vikt. Nyare bilar tenderar till att bli bredare, det kan jag hålla med om. Alla nya modeller som kommer tenderar till att bli större rent fysiskt. Håller även med saabnisse om att idag låter man design gå före funktion och nytta. SUV är en sådan design "gimmick", att göra den stor utvändigt....och framförallt tung verkar vara det som gäller. Det känns som det är 2 ton vi närmar oss med storsteg som är det nya "normala". Detta är synd för att många kommer att köpa allt tyngre bilar för att "skydda" sig. (Passivt skydd).

#7 • Uppdaterat: 2015-04-27 15:52
hullsjön

Å Svenska Volvo tillverkas inte i Sverige, märkligt.
Men den kanske inte är så Svensk ändå och då kan den ju inte vara bättre än Kines mopparna

#8 • Uppdaterat: 2015-04-27 16:27
Rutger Jönåker

Saabnisse - jag tror nog både du och jag vågar hoppas på framtida Volvomodeller med mindre designidioti och mer förnuft och funktion! Den design vi sett i form av V60 och V40 kommer nog att bli en parentes i Volvos designhistoria, tror jag, när vi nu börjar se resultatet av designchef Thomas Ingenlaths arbete. Läs exempelvis detta: http://www.aftonbladet.se/bil/article14486372.ab eller detta: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130913/thomas-ingenlath-vill-varda-volvos-formsprak Vi har ju även sett ett antal konceptbilar som visar "färdriktningen", liksom nya XC90, även om en stor SUV kanske inte säger så mycket om hur en personbil kommer att se ut... Hur lätt dom nya bilarna sen blir att kliva i och ur återstår ju att se, men förhoppningsvis bättre än V40. Personligen hoppas jag även på en liten användbar kombi från Volvo i denna storleksklass och det verkar som att den kommer!

#9 • Uppdaterat: 2015-04-27 16:37
Styggavargen

Jag tittade på V60 innan jag köpte min Skoda Octavia. Jag kan nog hålla med om att framsätena i Volvon och förarmiljön var bra, bättre än Skodan. Men allt övrigt var sämre, utrymme, bränsleförbrukning och användbarheten var inte alls vad jag förväntade mig av en V60. Bilen (V60) är också jättetung (1700 kg) som gör att förbrukningen ökar så man tvingas nästan köpa en diesel bara för den sakens skull. Baksätet och last utrymmet i V60 är också väldigt dåliga i förhållande till bilens storlek. Och köpa en kombibil bara för att kunna åka skönt i framsätet är nog inte vad många familjer väljer. Hade jag saknat familj hade jag mycket väl kunnat tänka mig en V40/V60 eftersom förarmiljön är så pass bra.

#a • Uppdaterat: 2015-04-27 17:01
Axelman

V40 är ett skämt i mina ögon. För vem är bilen? Som tidigare sagt är det bara förarmiljön som lockar, resten är ju bara märkligt trångt. Så nog är det en småbil allt inuti.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.