Nästa artikel
Volvo börjar tillverka nya motorer
Nyheter

Volvo börjar tillverka nya motorer

Publicerad 13 maj 2013 (uppdaterad 13 maj 2013)
Efter två år av förberedelser startar Volvo produktionen av sin nya motorfamilj vid fabriken i Skövde. Motorerna lanseras i höst.

Volvo Personvagnar har investerat drygt två miljarder kronor i fabriken och under de senaste två åren byggt ut anläggningen med 4 500 kvadratmeter, allt för att står redo inför produktionsstarten av nya motorfamiljen VEA (Volvo Engine Architecture).

Förproduktionen har nu påbörjats och senare i år räknar Volvo med att tillverka 2 000 VEA-motorer per vecka och totalt 20 000 under 2013.

Enligt Volvo ska de nya, fyrcylindriga motorerna ge högre prestanda än dagens sexcylindriga samtidigt som bränsleåtgången är lägre än hos dagens fyrcylindriga. I ett senare skede ska de fyrcylindriga kraftkällorna också kombineras med elmotorer.

Introduktionen av motorerna kommer att ske mellan 2013 och 2015 med start under hösten 2013 i modellerna S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya motorfamilj?

Plus: Komfort, säkerhet, förarmiljö, rostskydd.
Minus: Begpriser, elektronikfel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-13 13:50
Mistro

Vi vet ju inte så mycket om dessa motorer men siffrorna som anges verkar ju lovande.
Om bilarna sen i praktiken faktiskt också är både starkare och snålare återstår att se men jag betvivlar det starkt då detta har sagts många gånger.
Biltillverkarna hittar gärna på nya medel för att deras guldkalv förbränningsmotorn skall överleva.
Hur många miljarder det har investerats i att på pappret få bilarna till att verka snålare är helt utan betydelse så länge vi konsumenter tror att tillverkarna gör vad de kan för att få ner förbrukningarna.

Nä bättre vore det om Volvo gick emot strömmen och på riktigt tillverkade bränslesnåla och miljövänliga bilar.
Inför en renodlad elbil som ett alternativ i varje klass och modell och låt den vara en instegsmodell med det lägsta priset.
Erbjud sen mot en merkostnad en hybrid likt V60 Plug-in men med olika effektuttag.
Renodlade Bensin/Dieselalternativ kan plockas bort!

#2 • Uppdaterat: 2013-05-13 14:11
KaptenOberkommandok

Det där har vi ju diskuterat flera gånger tidigare och det är inte bara Volkswagens tekniker som anser att elbilen globalt sett inte alls är så ren som man initialt kan tro. Jag är ingen motståndare mot elbilar - inte alls - men det vore bra om det från till exempel EU-håll kunde tas fram klara fakta om hur det egentligen ser ut med elbilen som "miljöfrälsare". Bra, dålig eller mittemellan?

#3 • Uppdaterat: 2013-05-13 15:00
Mistro

Som "Kaptenen" säger så vore det intressant med en oberoende utredning för att undersöka vad som är miljövänligast.
Problemet är ju bara att veta VEM som är oberoende.
Bäst vore förståss om vi alla kunde köra betydligt mindre vilket inte är så svårt i teorin men betydligt svårare i praktiken.
Vi skall inte bara köra mycket precis vart och när vi vill utan vi har också krav på HUR vi färdas.
Vw säger att vi kommer att köra med förbränningsmotorer i minst 100 år till och säkert har de rätt då det är kapitalet som styr.
Om elbilen då är långt mycket renare och vettigare på alla sätt eller ej spelar ingen roll.
De första kapitlen säger att vi skall bojkotta allt "hot" mot förbränningsmotorn och dessutom kasta så lite ljus som möjligt mot alternativen.
Följande kapitel lyder att kapitalet kan enas om en jämkning om det sker med det vilkoret att kapitalet inte förlorar utan tvärtom kan tjäna på det hela.
( ungefär som med bilskatten )
Framtiden för våra fordon stavas därför HYBRID ...

#4 • Uppdaterat: 2013-05-13 17:29
KaptenOberkommandok

Mistro vinklar rejält i sitt inlägg. Förbränningsmotorn kommer att överleva i den omfattning som vi ser idag säkert 50 år till. Den finns garanterat kvar i olika varianter även om 100 år. (Och om någon frågar mig kommer den alltid att finnas kvar, men i framtiden driven av alternativa bränslen som gaser i olika former.) Men detta har ingenting med kapital att göra. (Man kan skönja direkt kommunistiska influenser i användandet av ordet kapital ...) Det finns ingenting som tvingar bilindustrin att hålla kvar vid förbränningsmotorn. Det finns garanterat mer pengar att tjäna på elbilarna (komplicerad teknik som är lättare att mer betalt för och som vi konsumenter inte lika lätt kan ifrågasätta), men problemet är tvådelat: för det första skall vi konsumenter omvändas (vilket blir svårt, eftersom vi är vanedjur!), för det andra måste de höga priserna för eltekniken pressas ner så att den blir överkomlig för oss vanliga svenssons. Och där är vi INTE idag och kommer heller inte att vara på länge. Vidare vet vi faktiskt inte heller om elbilen är långt mycket renare och vettigare på alla sätt eller ej.
Mistros fortsatta argumentation är svårsmält: "De första kapitlen säger att vi skall bojkotta allt "hot" mot förbränningsmotorn och dessutom kasta så lite ljus som möjligt mot alternativen." Som sagt, det finns garanterat MER pengar att tjäna på elbilarna än på dagens bilar, och givetvis skulle bilindustrin kasta sig över detta alternativet om det nu bara vore så enkelt och snabbt. Men det är ju inte det ... Kostnaderna för den här nya tekniken är skyhöga och räckvidderna på tok för korta. Svårigheterna att få ut de här bilarna på marknaden stavas ny och dyr teknik samt att omvända konsumenterna. Men blanda inte in något Lenin-tugg om kapitalet.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-13 17:42
månssons

Kapten:
Och för det tredje så finns det oljebolagen som gör ALLT de kan för att hindra all utveckling som kan tänkas minska deras försäljning. Finns väl exempel på patent på motorteknik som gör motorer snålare som köpts upp av Shell och begravts eller nåt.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-13 17:57
KaptenOberkommandok

månssons, med inte heller detta (oljebolagen) hindrar biltillverkarna att storsatsa på elbilarna. Visst, det finns säkert ägande kors och tvärs mellan alla världens större bolag och många starka intressen hit och dit, men inte "äger" till exempel Shell Toyota och deras möjligheter att kasta ut kolvmotorn om Toyota - eller något annat märke - skulle vilja. Men visst, påtryckningar förekommer säkert, men då är det än viktigare att frigöra sig.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-13 19:04
Raphael

Ja det är inte varje dag som Volvo startar tillverkning av en ny motorserie, var ju rätt länge sen sist... :)

#8 • Uppdaterat: 2013-05-14 09:32
Mistro

Ja var och en får gärna tro på sin version men det är roligt hur provocerande det är när man nämner elbilen.
Att tillverkarna skulle tjäna mer på elbilen har jag dock aldrig hört någon hävda förrut men annars är det samma tugg : Det är ju svårt det här med elbilar och tekniken är inte där än och dessutom vet vi inte om de är så miljövänliga ...

Volvo skall givetvis följa strömmen och fortsätta investera miljarder i det som folket vill ha eftersom att det är vi som bestämmer ... ;)
Elbilen kommer sen när alternativen är slut ändå ...

#9 • Uppdaterat: 2013-05-14 10:48
KaptenOberkommandok

Mistro tycker att många "provoceras" varje gång som elbilen nämns (märkligt att just jag anses ingå den skaran - jag som har sagt att jag inte alls är motståndare till ny teknik och definitivt inte till elbilen!), men att Mistro provoceras av att andra tänker i banor som går emot hans egna tycks däremot vara ytterst provocerande - för Mistro.

Tekniken är - trots elbilar från förr - ny. Tekniken är av flera anledningar också dyr. Köp vilken borrmaskin som helst med ett gammalt värdelöst nickelbatteri och du kan få den för typ 199 kronor. Köp sedan en borrmaskin med litiumbatteri och priset rusar iväg. Det finns en anledning till varför elbilar blir så dyra, i alla fall till en början. Det beror givetvis INTE på att biltillverkarna först lägger tiotals miljarder på att utveckla tekniken för att sedan medvetet sätta ett så högt överpris att ingen vill köpa bilarna därför att man hellre vill sälja bilar med vanliga motorer. Varför då överhuvudtaget utveckla en elbil om man inte är intresserad av sälja dem - särskilt som vinsterna på ny teknik faktiskt är väldigt höga? Ny och dyr teknik, och inledningsvis små volymer ger höga priser och försäljningen blir därefter. Med var värre är, samhällets infrastruktur har inte hängt med. Var skall folk kunna ladda bilarna? Vem köper en elbil om det inte går att ladda dem var 30:e kilometer? Vem skulle köpa en bensin-/dieselbil om det inte fanns tankställen? Alltså, höga inköpspriser och en infrastruktur som i sammanhanget är kvar i järnåldern ... Hur kan man förvånas över att försäljningen av elbilar går trögt? Det är till och med naturligt. Hur kan man då börja svänga sig med argument som "kapitalet" och "hot" mot förbränningsmotorn när det i själva verket ganska lätt går att förklara elbilens tröga start? All ny teknik är dyr i början. Vi såg hur det var med LED-lamporna. En vanlig simpel E14 LED-lampa på 3 till 4 watt (motsvarande 20 till 25 watt glödljus) kostade bortåt 200 kronor (!) i början. Nu, efter några år, kan man köpa trepack på Biltema, Clas Ohlson för typ en hundralapp (om ens det), och snart kan du köpa samma trepack för 19 spänn. När datorerna kom på bred front kostade 128 MB extra i ramminne en förmögenhet. Hur ser det ut idag? Och just LED-lamporna är ett bra exempel på att ny teknik är dyr i början när volymerna och genomslagskraften är liten SAMTIDIGT som LED-tekniken är ett ypperligt exempel på att samhället visst förändras och att allt absolut inte måste fortsätta i gamla hjulspår. Det var EU som lagstiftade bort de gamla glödlamporna och vips kunde LED-tekniken blomma ut på allvar.

Jag ser först nu under artikeln om laddstationer att sju av tio anser att bristen på laddstationer är det i särklass viktigaste hindret från att köpa en elbil - men att även inköpspriset spelar en stor roll. Alltså har jag rätt i det som jag skrev ovan: Infrastrukturen är i sammanhanget kvar på järnåldern! Tänk om Mistro kunde tänka sig att tänka utanför hans snäva ram om orsakerna till elbilens tröga försäljningsstart. För min del kommer inte fler laddstationer att påverka mig att köpa en elbil (även om antalet stationer givetvis spelar en stor roll) - för mig är fortfarande räckvidden (och de höga priserna) den absolut mest avgörande faktorn. När elbilarna klarar minst 50 mil på en laddning är jag förste man att hänga på låset. Prestandan däremot är inte särskilt avgörande. En annan sak som också spelar en stor roll för mig är laddtiden. Ska jag åka från Kiel till München vill jag inte bli stående i sex timmar halvvägs ner och ladda. Det får ta max en timma så att jag under tiden kan äta lite mat och sträcka på benen. Men sedan måste det rulla igen. För mig är alltså räckvidd och laddtid helt avgörande faktorer, tätt följda av tillgången av laddstationer. Uppfylls dom köper jag omgående en elbil. Att andra människor - stadsbor och människor som använder bilen mest inomorts - däremot vill hoppa på elbilståget fortare än vad jag är beredd att göra är ju givetvis välkommet. Men så var det då det här med priset och den järnåldriga infrastrukturen avseende laddstationerna ...

För övrigt, Mistro, ser jag gärna att du slutar med att återigen fall ner i inlägg som bara har syftet att retas. Du insåg i mina inlägg att jag hade bra argument, så vad gör du då i ditt senaste inlägg? Jo, du går helt ifrån att argumentera och börjar din vana trogen med förlöjligande motinlägg. Får jag föreslå att du skärper till dig?

#a • Uppdaterat: 2013-05-14 11:00
Mistro

Skall låta bli att "retas" "Kaptenen" men det har sina grunder.
Orkar inte att läsa mer propaganda mot elbilen som om den vore den enda sanningen så du får ursäkta mig men näää jag anser inte att du har mer fog i ditt tänkande än vad jag har.

Om det vore fullt så enkelt att biltillverkarna tjänade mer pengar på elbilen så kan jag lova dig att absolut ALLA tillverkare hade haft MINST ett par modeller drivna med el idag,så jag anser att det säger sig självt vad tillverkarna vill sälja.
Man plöjer gärna ner många miljarder inför varje ny modell men budgeten för att ta fram elbilar verkar ha stannat vid en och annan prototyp enbart skapad för att visa en vision om att man "tänker framåt"
- Man vill gärna visa att man försöker och det har ju fungerat bra i 100 år så varför inte?

Helt utan ironi så förstår ju jag också att inte Volvo på ensam hand kan genomföra en så drastisk förändring som att skippa förbränningsmotorn även om de ville och som redan nämnts så är inte heller folket redo för detta.
Däremot så är det min fulla övertygelse ( och därav den tidigare ironin )
att vi anpassar oss efter vad som finns tillgängligt.

Det diskuteras Autobroms i en annan tråd och alla verkar överens om dess förträfflighet men för bara något år sedan så ansåg många att detta var trams. ( en del gör det fortfarande )
LED lampan som du själv nämnde har inte heller haft en lätt väg men idag är den närmast en självklarhet i alla hem.
Anser dock inte att den är att jämföra med bilindustrin men jämförelsen med batterier fungerar ju.
Givetvis finns det idag olika bra produkter och oftast är de bästa produkterna också dyrare men i fallet elbilen så har det varit i princip tyst under decennier fast att det har varit möjligt att bygga väl fungerande elbilar med den tekniken som har funnits.
Borrmaskinen på Rusta för 99Kr existerar och fungerar i hög grad samtidigt som proffsversioner säljs för 4000kr ...inget konstigt med detta och inget alternativ utesluter det andra.
Idag finns det också dyra elbilar men inga billiga tänkt som massproduktion likt den billiga borrmaskinen.
Till synes likadana Tv-apparater säljes för 5000kr eller 15000kr ...skillnaden är ibland inte stor eller ens synbar men den finns.
( ibland dock bara som smart marknadsföring )

Ber om ursäkt för att jag bidrog till att helt ändra inriktning på artiklen och att sedemera reta någon och hoppas att vi kan hitta tillbaka till den rätta handlingen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.