Flera stora bilmärken ska sluta sälja bilar med vanliga återförsäljare och i stället använda en så kallad agentmodell.
Det innebär att handlarna inte behöver ta den ekonomiska risken för att ha bilar i lager. Bilarna ägs och säljs av generalagenten eller importören, och handlarna kan inte ge rabatter på bilarna som säljs till fast pris hos alla agenter.
Även Volvo Cars har haft planer på att gå över till en agentmodell men så blir det inte, skriver Carup. I stället för att införa en ren agentmodell med fasta priser på Volvobilarna blir det en kompromisslösning där det fortfarande ska gå att förhandla om priset hos lokala Volvohandlare.
Magnus Holst på Volvo Cars kommunikationsavdelning bekräftar beskedet för Vi Bilägare.
– Vi vill möjliggöra bilköp online och fysiska köp hos våra Volvohandlare genom vår modell med ett kombinerat agent- och wholesaleavtal. Det är kundernas efterfrågan som kommer avgöra vad som säljer direkt eller via Volvohandlare, säger han.
Modellen kommer innebära ”viss flexibilitet gällande priser” hos handlarna, säger han till Carup.
Att byta försäljningsmodell är inte gjort över en natt och vissa biltillverkare har backat eller skjutit upp planerna på att gå över till agentmodellen. Ett exempel är Ford som kommer fortsätta använda dagens system även framöver.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (55)
- 2024-06-03 09:39 JL Enyaq säljer inte…
- 2024-06-02 20:33 Och var ligger Skoda ? En i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.