Mercedes var tidigt ute med att gå över till en så kallad agentmodell för landets återförsäljare. Sverige deltog i ett pilotprojekt där säljarna blev agenter istället för klassiska säljare.
Nu ska även Nissan haka på samma trend, uppger bilmärket i ett pressmeddelande. Det ska ske från och med januari 2024.
– Marknaden och kundernas beteende och förväntningar förändras. Vi ska möta kundernas förväntningar och underlätta för den bästa köpprocessen, säger Cecilie Pedersen, landchef för Nissan i Sverige.
Svårare att pruta
Med en agentmodell hoppas biltillverkarna få bättre möjligheter att sälja bilar på nätet och ”digitalisera” köpupplevelsen. Återförsäljarna blir mellanhänder som tar hand om leverans av bilen och kontakt med kunden. Generalagenten tar också risken att ligga ute med kapital och ha stora lager av bilar.
I flera fall har förändringen även inneburit att det inte längre blir möjligt att pruta på bilköpet utan att priserna är fasta, för att undvika konkurrens mellan olika handlare. Så blir det förmodligen även hos Nissan.
– En av fördelarna med denna modell är att den gör det möjligt för oss att implementera en fast och transparent prisstrategi, säger Christian Costaganna, vd för Nissan Nordic Europe.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.