Nästa artikel
Volvo återkallar 24 000 bilar
Nyheter

Volvo återkallar 24 000 bilar

Publicerad 20 februari 2016
Flera bilägare till nya XC70 har varit med om att bilen självdör under färd.
Mjukvarufel gör att bilarna stängs av tillfälligt under körning.
Vi har tidigare rapporterat om problemen med Volvobilar som tycks självdö ett kort ögonblick. Då hade Volvo ingen information om hur många bilar som berördes.

Nu skriver nyhetsbyrån TT att det rör sig om 59 000 bilar i världen, varav 24 000 i Sverige. Orsaken är ett mjukvarufel som kan drabba den femcylindriga dieselmotorn i 60- och 70-serierna av årsmodell 2016.

Ägare till dessa bilar får inom kort ett brev där man uppmanas ta kontakt med verkstad för uppdatering av mjukvaran.
 
Diskutera: Känner du någon som drabbats av problemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-20 23:12
daem0n

Är det Microsoft som gör mjukvaran för Volvo? I så fall ingen överraskning, dem skapar bara buggar.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-20 23:49
moppepojke

daem0n, tror snarare det är Google ifall du nu pratar buggar och omstarter. Så lika bra att du tar på dig foliehatten varje gång du är ute och åker med tanke på all spionage också. :)

#3 • Uppdaterat: 2016-02-21 08:46
Hackenbush

Ju mer datauppkopplade bilar vi får ju mer såna här problem kommer vi att få se.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-21 11:38
muskorv

Hackenbush kommentar hade funkat lika bra när bilen började ersätta häst och vagn eller när hjulet lanserades.

Hade man inte uppfunnit hjulet hade vi inte haft några problem med punkterade däck på bilar.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-21 12:09
Hackenbush

Jag är inte intresserad av häst och vagn, jag vill bara ha en bil som inte är helt datastyrd för det kommer att innebära en del problem liknande de vi redan ser.
Säkerhetssystem är bra i bilar men bilarna behöver inte vara rullande mobiltelefoner.
Muskorv kanske gillar när bilar startar om sig själva mitt under en körning.
Vad händer om man kör ut i en hårt trafikerad korsning eller ut på en större väg och bilen startar om sig själv? Det räcker med några sekunders tvekan från bilen och kollisionen är ett faktum för idag kör bilister ut i korsningar och utfarter med minsta möjliga marginal för att undvika att bli påkörd av de som kör på vägen de kör ut på.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-21 12:32
Lyteskomik

ViBilägare - det teknikfientliga teknikforumet.

#7 • Uppdaterat: 2016-02-21 13:23
muskorv

Självklart är det inte bra när saker strular, särskilt inte när det i värsta fall kan bidra till eller förvärra en olycka. Givetvis hade jag inte uppskattat om min bil oönskat stängde av sig själv.

Min poäng var att det är att slå in öppna dörrar när man kommenterar att vi kommer att se fler problem med elektronik ju mer elektronik som införs i bilarna. Det är ju självklart. Allt har en fram- och en baksida. Din kommentar är således sann på partikelfilter, krockkuddar eller valfri komponent i en bil. Utan krockkuddar ingen Takata-skandal, exempelvis.

#8 • Uppdaterat: 2016-02-21 19:26
saabnisse

Givetvis är det tråkigt med mjukvarufel och ännu tråkigare när det blir fel på hårdvaran i elektroniken.
Men om vi tittar tillbaka femtio år, innan elektroniken tog över i många system, så var det mycket mer fel och då på den verkliga hårdvaran.
Men då fanns en möjlighet till enkla reparationer som dessutom kunde utföras utan specialkunskaper och utan specialverktyg.
Jag tror ändå att med hänsyn taget till det ofta totala ointresset i mekanik som den nu uppväxande generationen visar, kanske beroende på den undervisning som bedrivs, ska vi nog ändå vara glada över att det finns intresse för elektronik och för intresset att lösa mjukvarufel.
Och här finns säkert en stor marknad för skickliga datahackers när de upptäcker att det går att göra mer pengar på hederligt datajobb än på att jävlas med datastrul i olika former.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-22 09:37
zanzibar

Bör kanske införas liknande system där de som tar körkort med automatväxlad bil, vilken inte får framföra manuell.
Där de som tar körkort med dagens teknik som för tillfället är i bilarna, inte får köra en äldre bil än högst 10 år.
Det är en livsfarlig lek med medmänniskornas liv, om bilföraren inte har vanan att klara av manövreringen utan elektroniken till hjälp.

#a • Uppdaterat: 2016-02-22 15:55
Boxer

Huvudet på spiken Zanzibar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.