Flera ägare till nya Volvo XC70 har rapporterat att bilen "självdör" tillfälligt.
Flera bilägare har rapporterat att motorn dör tillfälligt under körning. Nu ska problemet åtgärdas, enligt Volvo.
Det var Aftonbladet som först uppmärksammade att flera skrivit om problemet på Volvo-forumet jagrullar.se. Bilägare av olika Volvomodeller, framförallt senaste versionen av XC70, beskriver det som att deras bilar ”självdör” under körning för att en kort stund senare starta igen. Denna tillfälliga blackout hos bilarna har gjort dem svårstyrda.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sade i en intervju med Sveriges Radio Ekot att man är medvetna om felet.
– Det är naturligtvis väldigt olyckligt och vi tar det på största allvar. Vi har hittat problemet och ska programmera om bilarna och de ska vara ute på vägarna under dagarna.
Det är den gamla femcylindriga motorn D5 AWD och den senaste årsmodellen som påverkas av felet. Annika Bjerstaf som är pressansvarig på Volvo Cars, kan inte svara på exakt hur många bilar som berörs.
– En åtgärd finns framme. Berörda Volvoägare kommer att få information om åtgärden som fixas på Volvoverkstan.
Inga olyckor har rapporterats till följd av felet.
Diskutera: Äger du en bil som berörs av felet?
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sade i en intervju med Sveriges Radio Ekot att man är medvetna om felet.
– Det är naturligtvis väldigt olyckligt och vi tar det på största allvar. Vi har hittat problemet och ska programmera om bilarna och de ska vara ute på vägarna under dagarna.
Det är den gamla femcylindriga motorn D5 AWD och den senaste årsmodellen som påverkas av felet. Annika Bjerstaf som är pressansvarig på Volvo Cars, kan inte svara på exakt hur många bilar som berörs.
– En åtgärd finns framme. Berörda Volvoägare kommer att få information om åtgärden som fixas på Volvoverkstan.
Inga olyckor har rapporterats till följd av felet.
Diskutera: Äger du en bil som berörs av felet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom bilen skall göra allting själv nuförtiden varför tar man inte fram en självlagande bil? En sådan skulle jag köpa direkt.
Kall bli intressant att se hur detta löses och framför allt vad det beror på.
Hacken, det kommer att komma OTA-uppdatering av bilar också tids nog, liknande som Tesla som skjuter ut en ny version av alla systemmjukvaror.
Blir svårare med hårdvaruuppdateringar OTA...
"Vi har hittat problemet och ska programmera om bilarna.."
..."Det är den gamla femcylindriga motorn D5 AWD och den senaste årsmodellen som påverkas av felet."...
Där finns alltid bugar... En dålig känsla är att Volvo vet om problemet kanske från längre längre sedan.
Men en bra känsla är att där finns många andra biltillverkare att välja ;-)
Tillverkarna vet ALLTID om felen långt innan Aftonbladet... Fast ibland väljer de att tiga still...
Vissa bilar stannar själv och vissa startar själv.
http://www.expressen.se/motor/vw-bil-riskerar-starta-och-kora-i-vag--sjalv/
Märkligt att inte någon bilsajt har skrivet om Caddy:n.
2TT2, jo Teknikens Värld har faktiskt skrivit om det, VIB verkar inte vilja skriva om det liksom återkallellserna av BMW, VW, Mazda med flera sista tiden
http://teknikensvarld.se/volkswagen-caddy-kan-starta-och-kora-ivag-av-sig-sjalv-261878/
Varför har alltid Volvo gamla motorer? Ligger de och producerar så många motorer så att när det kommer ny teknik så måste de sälja slut på lagret, och detta tar flera år??
MVH AL, hur kör Du bil ? Jag har 260 000 mil framhjulsdrivet utan en enda sladd eller missöde. Lär Dig köra bil istället för att kasta skit omkring Dig.
"Volvo återkallar 59 000 bilar vars motor och elsystem kan stängas av under körning."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22300298.ab
Skönt att attityden nu för tiden är sådan att fler och fler billtillverkare öppet tar ansvar för sina produkter, utan att "skämmas" för brister i produkten,
Jämför med Volvo på 1990-talet som, i smyg , t.o.m. bytte växellådor på 850-modellen i samband med ordinarie service utan att kunden visste om det.
Det mest intressanta med den här tråden är egentligen att den inte verkar engagera läsarna; som om Volvos farliga fel tas med jämnmod.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.