Efterfrågan på elbilar och laddhybrider har ökat explosionsartat de senaste åren. Men det säljs fortfarande fler vanliga bensin- och dieselbilar.
För att omställningen ska bli av måste ”hela kedjan” finnas på plats: biltillverkarna måste sälja bra elbilar till rimliga priser och kunderna måste efterfråga dem och ha någonstans att ladda. Dessutom måste bilsäljarna vara med på tåget och ha koll på vad de faktiskt säljer.
Det sista verkar dock inte finnas på plats – åtminstone inte i Tyskland, enligt en undersökning som Greenpeace gjort. Organisationens så kallade ”mystery shoppers” har besökt 50 VW-återförsäljare och bara åtta av dem kunde rekommendera ett köp av elbilen ID 3, trots att den hemliga köparen hade ett körmönster som skulle passa för en elbil.
I många fall rekommenderades köparen att välja en vanlig Golf istället.
Flera säljare upprepade kända ”elbilsmyter”
Bättre incitament
Säljarna fick också frågor om bland annat laddmöjligheter och brandrisk. I 48 procent av fallen fick köparen ett felaktigt svar eller inget svar alls. Flera säljare upprepade också kända ”elbilsmyter”.
Slutsatsen av undersökningen blir att många av de tyska säljarna saknar både utbildning och incitament för att sälja elbilar.
När bilhandlarna svarar på kritiken hävdar de att problemet till stor del ligger hos Volkswagen som behöver bli bättre på att utbilda säljarna. De vill också ha mer incitament att sälja elbilar – de tjänar fortfarande mer på att sälja en bensindriven Golf.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.