Volkswagen har börjat leverera de första exemplaren av ID 3, som beskrivs som märkets nya ”folkelbil”. Hittills i år har 672 exemplar registrerats enligt siffror från Bil Sweden.
Men utrullningen av Volkswagens nya ”folkelbil” ID 3 har inte gått riktigt enligt plan. De bilar som levereras nu är inte helt kompletta utan ska uppdateras med vissa finesser i efterhand, och i vårt senaste test avslöjades en en del buggar och småfel i mjukvaran.
Vissa ägare har också märkt av buggar i bilens 12-voltssystem som i värsta fall kan innebära att bilen blir helt strömlös och inte går att köra.
Läs också: Kia bygger bästa folkelbilen: ”En given testvinnare”
”Fåtal” fall
Problem med 12-voltsbatteriet är inget ovanligt i bilvärlden, oavsett om det handlar om elbilar eller bilar med förbränningsmotor. Om bilen inte körs under en period kan batteriet laddas ur och då kan bilen vägra starta.
Därför kan det vara bra att använda en extern batteriladdare om bilen ska stå stilla.
Men när det gäller 12-voltsproblemen i Volkswagen ID 3 behöver det inte ha med batteriet att göra utan med bilens mjukvara. Volkswagen i Sverige bekräftar för Vi Bilägare att ”ett fåtal” fall inträffat där ägarna haft problem med att 12-voltsbatteriet blivit urladdat.
Nu uppger också Volkswagen att problemen kan ha med mjukvaran att göra.
Viktigt knep
Volkswagen ID 3 stänger av tändningen när parkeringsbromsen är aktiverad, föraren kopplat loss säkerhetsbältet och bromspedalen inte hålls nedtryckt. Då ska bilen alltså stänga av tändningen och bilens kontrollenheter ska sluta kommunicera med varandra.
”Men om start/stopp-knappen av någon anledning slås på igen inom tio sekunder efter att tändningen stängts av, finns det en möjlighet att individuella kontrollenheter inte avslutar sin kommunikation vilket kan göra att de fortsätter dra ström från 12-voltsbatteriet”, skriver Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige, i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Volkswagen planerar nu en mjukvaruuppdatering för att lösa problemet och den skickas ut under första kvartalet 2021. Fram till dess uppmanas ID 3-ägarna att inte trycka på startknappen eller bromspedalen under de närmaste tio sekundrarna efter att tändningen stängts av.
Läs också: Volkswagens elbil billigare än dieselbil i ny jämförelse
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pålitlighet och inte pålitlighet verkar att ha med tiden före mjukvara och tiden efter densamma att göra.
Vilket bara illustrerar att man inte fattat paradigmskifter med elbilar när man har kvar en knapp för att slå på "tändningen" som varje tänkande människa inser inte behövs.
Mjukvarufel?
Har man tur kan det repareras av nördiga tonåringar som är specialister på ettor och nollor!
Tänk bara för 80 år sedan, då var det hårdvarufel som reparerades av hårda gubbar med slägga och spett!
Varför släpper VW en bil som inte är klar att levereras?
Carl, dom är tvungna att sälja elbilar och mycket och på förlust! Annars blir det väldigt stora böter, mycket större än förlusterna per såld elbil.
#4: Det var väl panik att leverera innan årets slut pga avgasböterna. De har haft e-Up och e-Golf i produktion några år men envisats med nästan bara avgasbilar.
VW igen!!
Jag vet, EU:s utsläppsmål 95 g CO2 i genomsnitt, annars Miljardböter!
Varför har inte alla elbilar en knapp som överför ström till 12 v batteriet om det behövs. Kolla Kia Niro.......
Mardrömsbil...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.