Nästa artikel
Volkswagens plan för elbilsbatterierna: Mindre kobolt – mer nickel
Nyheter

Volkswagens plan för elbilsbatterierna: Mindre kobolt – mer nickel

Publicerad 23 mars 2020
Volkswagen ska pressa ned priset per kilowattimme och minska mängden kobolt i elbilsbatterierna.

Alla stora biltillverkare har kört igång storsatsningar på elbilar, men att utveckla nya modeller är bara en del av ekvationen. Batterierna är en minst lika stor utmaning – något som bland andra Audi och Jaguar fått märka av.

Både Audi och Jaguar har tvingats pausa tillverkningen av elbilar tillfälligt på grund av batteribrist. Just batterierna är den dyraste delen i en elbil och nu tävlar biltillverkarna mot varandra för att hitta olika knep som snabbar upp tillverkningen och pressar ned priserna.

Volkswagen ska öka mängden nickel i battericellerna från dagens 65 till 80 procent, säger koncernens chef för battericellsutveckling till nyhetsbyrån Reuters. Samtidigt ska andelen kobolt minskas från dagens 15 till 10 procent och mängden mangan ska halveras.

Koboltbrytningen är ett kontroversiellt ämne eftersom grundämnet i vissa fall bryts under usla förhållanden. Att minska koboltanvändningen ska också vara en viktig del i att sänka priset per kilowattimme till under 100 dollar, något Volkswagen hoppas kunna göra till 2025 och som ska bidra till att elbilar blir lika billiga (eller dyra) att köpa som förbränningsbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-23 09:15
L. Mäkinen

Det är mycket "ska" och "kommer att" när det gäller elbilar och inte fullt lika mycket "levererar".

#2 • Uppdaterat: 2020-03-23 09:56
Klarsynt

Öka mängden nickel? Vad är det som skulle vara så bra med det? När skall det gå upp för folk att dessa gigaklumpar till batterier på intet sätt är bättre för miljön?

"There are many environmental issues associated with nickel including greenhouse gas emissions, habitat destruction, and contamination of air, water, and soil. Nickel deposits are typically found in low-grade ores (~1-2% nickel) thus making it highly energy intensive to extract and refine the metal."

"Plumes of sulphur dioxide choking the skies, churned earth blanketed in cancerous dust, rivers running blood-red – environmental campaigners have painted a grim picture of the nickel mines and smelters feeding the electric vehicle industry."



https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/24/nickel-mining-hidden-environmental-cost-electric-cars-batteries . .

#3 • Uppdaterat: 2020-03-23 10:26
Thommys

Kobolt är inte så smutsigt som det sägs. Om vi ska bryta kobolt storskaligt, vilket krävs för att det ska täcka efterfrågan, så handlar det inte om några barnhänder. Då sker brytningen som konventionell gruvbrytning - med maskiner. Den kobolt som nu används till stor del i bilarnas litiumjonbatteri bryts inte i Afrika, utan i Australien och Sydamerika.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-23 11:02
Klarsynt

@Thommys All kobolt som bryts används. Det spelar ingen roll vem som använder vilken. Om du avstår från en viss källa så är det någon annan som använder den istället. Det är själva användandet som gör att blodigt barnarbete finns: Inte vem som använder vilken. Och kobolt är en oerhört smutsig hantering.

Det är först när någon avstår att använda helt och hållet som kedjan utbud/efterfrågan bryts.

.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-23 11:43
2TT2

@Klarsynt
Så du menar att man måste sluta använda en produkt helt för att få slut på barnarbete? Hur tänker du om alla andra produkter där det finns barnarbete?

#6 • Uppdaterat: 2020-03-23 11:48
Klarsynt

@2TT2 Ja, så är det. I vart fall när det gäller produkter där efterfrågan är lika stor som utbudet. Det spelar liksom ingen roll, vem som använder vilken källa - om alla källor används. Låt mig ge dig ett exempel:

Scenario A: Ingen köper från en viss källa. Då får alla 50% barnarbetskobolt.
Scenario B: Vissa inhandlare, låt oss säga hälften, köper bara barnarbetsfri kobolt. De får då 0% barnarbetskobolt. Men de övriga får plötsligt då 100% barnarbetskobolt, det vill säga dubbelt så mycket som i scenario A. Och barnarbetskoboltet har inte minskat på något vis.

.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-23 11:59
2TT2

@Klarsynt Vad tror du om lagstiftning?

#8 • Uppdaterat: 2020-03-23 12:28
Elbilisten

Barnarbete var tyvärr inget nytt när industrialiseringen började. Barn har utnyttjats inom fiske, gruvindustri, textilindustri, jordbruk, vapentillverkning, prostitution, oljeutvinning, handel, skogsbruk, you name it. Det är inte kopplat till en viss tidsperiod eller produkt. Vuxna ska ha jobb, barn ska gå i skola. Fixa det.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-23 13:17
Klarsynt

@2TT2 Global lagstiftning vill nog till för de flesta av våra miljöproblem. Ensidiga åtgärder från ett litet land som Sverige är däremot helt verkningslösa och rent av kontraproduktiva. Och att vi lägger all vår produktion i länder såsom Kina, som drivs till 75% av kol, är ju ren galenskap. På detta vis döljer vi huvuddelen av våra utsläpp och silar mygg och sväljer kameler.

.

#a • Uppdaterat: 2020-03-23 15:12
ELvis

Klarsynt,
Så fint att du vurmar för barnens situation i olika delar i världen.

För det har väl inget att göra med kampen du verkar utöva mot elbilar och ny teknik i allmänhet.

Kobolt används till mycket, det mesta används till oljeindustrin och kosttillskott.

Eftersom du verkar ansvarsfull och vill vara trovärdig så ska du förstås undvika:

Bilar med katalysatorer, olja och bensin, dubbdäck, kosttillskott, mobiltelefon, laptop, batteridrivna handmaskiner samt mycket mer.

Men du kan förstås köpa en Tesla, eftersom de inte köper någon kobolt från Afrika.

Lycka till :-}

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.