Nästa artikel
Volkswagens nya W12-motor
Nyheter

Volkswagens nya W12-motor

Publicerad 18 maj 2015
VW:s nya W12-motor får 608 hk.
Den 12-cylindriga motorn med cylindrarna i sicksackmönster från Volkswagen kommer åter - med 200 nya hästkrafter.
Det var i början av 2000-talet som Volkswagen valde att ta sin omlott-placering av cylindrarna i motorblocket från VR6- och V5-motorerna till högre höjder. En sex liter stor W12-motor konstruerades med max effekten 420 hk och ett vridmoment på 550 Nm.
 
Nu, cirka 13 år senare, meddelar Volkswagen att en ny version av motorn är på gång. Upplägget med cylindrarna omlott är kvar, liksom slagvolymen på sex liter. Däremot har den nya motorn fått dubbla tvåstegs turboaggregat, direktinsprutning och cylinderavstäning – för att nämna några av nyheterna.
 
Maxeffekten uppges
till 608 hästkrafter vid 6 000 v/min och maximala vridmoment 900 Nm hittar du mellan 1 500–4 500 v/min. Bränsleförbrukningen är ännu okänd men koldioxidutsläppet ska hamna kring föga smickrande 250 g/km. Toppfarten hos snabbaste modellerna med nya W12-motorn uppges vara över 300 km/tim och kvickaste spurten 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder.
 
Vilka bilar som motorn kommer att hamna i är även det okänt. En bra gissning är att den hittar ner under huven på nya Audi A8 som väntas inom kort, samt kommande Bentley suven Bentayga. Om planerna på en ny VW Phaeton blir verklighet är nya W12:an så klart ett givet motoralternativ även den här gången.
 
Diskutera: Vilken motor med fler än sex cylindrar är din favorit?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-18 10:16
Swemba

V10-motorn är min favorit generellt. M5 E60, Audi/Lambo, Lexus LFA samt Porsche Carrera GT låter alla fantastiskt :)

#2 • Uppdaterat: 2015-05-18 10:16
Hackenbush

V8 är min favorit men visst är det något speciellt med en V12:a.
Denna motorn kommer att passa som handen i handsken i Phaeton.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-18 12:23
bgl

Favorit, i alla fall när det gäller ljudet, är v12 2-taktdieselmotorn i bl.a. John Deere 5012. Finns på Youtube.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-18 13:02
EnannanRobban

Håller med Swemba, en vass V10 är skönsång! Gillar skarpt GT3 versionen av Audi R8, så rå och så "trasigt" ljud!

#5 • Uppdaterat: 2015-05-18 13:07
saabnisse

Japp bgl, ögonen tåras på en gammalt tvåtaktsfanatiker!
Men man kan gå åt andra hållet, lyssna på en Lohmann diesel!
Men visst är det fantastiskt bra siffror VW redovisar. Jag förstår inte varför Andreas tycker att de är föga smickrande.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-19 15:39
Swemba

@SiggeN, ja man beräknar ungefär 2,7 kg Co2 per liter bensin. W12-motorn beräknas alltså dra drygt 0,9 liter per mil.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-20 18:04
Roy J

Somliga gillar bluddrande V8:or men själv föredrar jag en ren gång som bara mjukt glider genom alla varvtal.
Alla motorer med cylinderantal delbart med tre har den jämnaste gången - under förutsättning att cylindervinklarna är korrekta, vilket de inte är i W12:an. Men ju fler cylindrar, ju mjukare gång. Den nuvarande W12:an går ju mycket sofistikerat och hörs ju knappt ens när man trycker gasen i botten. Och den har ett mycket rent ljud.

En motor av idag som släpper ut 250 g/km är inte så smickrande rent generellt, men visast är det bra med tanke på motorstorleken. Frågan är väl om man alls ska tillverka motorer med dessa utsläpp.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-29 21:42
PREVIA

Nu får Toyota akta sig då VW kanske snart kan få ut fler hk ur sin nya V-12 än Toyotas gamla V-12.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-18 10:48
milkylainen

Vet inte vilken värld artikelförfattaren lever i...
Men 250g co2/km är en fantastisk siffra (förutsatt att den stämmer) för en 6-liters turboladdad W12:a...

Volvo:s T5:or (230+hk) var deklarerade för över 230g co2/km en gång i tiden innan man började optimera resultatet.
För att inte prata om T6 och SAAB Aero V6. Båda låg på över 250g co2/km...
Så ja. 6-liters W12:a för 250g co2/km är galet bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.