Volkswagens sjusitsiga flexbil Touran kommer i modernare tappning. Större, lättare och snålare lovar tillverkaren.
Så har det blivit dags för en av de sista VW-modellerna att gå över till den nya MQB-plattformen. Touran lanserades 2003 och den andra och senaste generationen har ganska precis fem år på nacken.
Nya Touran har har längre hjulbas och kortare överhäng när den nu gått över till den modernare grundkonstruktionen. Bilen är 130 millimeter längre, 41 millimeter bredare men sex millimeter lägre än sin föregångare. Detta ska ha gett ett generösare innerutrymme på samma gång som vikten kapats med 62 kilo. Bilen lastar 970 liter med packningen stuvad upp till taket och fram till andra sätesraden.
Bilen kommer med sex motoralternativ. De tre bensinmotorerna (TSI) spänner mellan 110 och 180 hästkrafter, dieselmotorerna (TDI) har i sin tur mellan 110 och 190 hästkrafter. Den snålaste dieseln lovar en förbrukning på 4,1 l/100 km.
Bilen har, liksom övriga nya Volkswagenbilar, multikollisionsbroms som standard medan autobroms, adaptiv farthållare och LED-strålkastare är tillval. Nya Touran har ISOFIX-fästen på alla säten och hela 47 förvaringsutrymmen i kupén. Bilen ska även vara redo för de nya infotainmentsystem från Google (AndriodAuto) och Apple (CarPlay). Precis som hos nya Passat kan tredje generationens Touran utrustas med parkeringsassistent för backning med släpvagn.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touran?
Nya Touran har har längre hjulbas och kortare överhäng när den nu gått över till den modernare grundkonstruktionen. Bilen är 130 millimeter längre, 41 millimeter bredare men sex millimeter lägre än sin föregångare. Detta ska ha gett ett generösare innerutrymme på samma gång som vikten kapats med 62 kilo. Bilen lastar 970 liter med packningen stuvad upp till taket och fram till andra sätesraden.
Bilen kommer med sex motoralternativ. De tre bensinmotorerna (TSI) spänner mellan 110 och 180 hästkrafter, dieselmotorerna (TDI) har i sin tur mellan 110 och 190 hästkrafter. Den snålaste dieseln lovar en förbrukning på 4,1 l/100 km.
Bilen har, liksom övriga nya Volkswagenbilar, multikollisionsbroms som standard medan autobroms, adaptiv farthållare och LED-strålkastare är tillval. Nya Touran har ISOFIX-fästen på alla säten och hela 47 förvaringsutrymmen i kupén. Bilen ska även vara redo för de nya infotainmentsystem från Google (AndriodAuto) och Apple (CarPlay). Precis som hos nya Passat kan tredje generationens Touran utrustas med parkeringsassistent för backning med släpvagn.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touran?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gissar att autobroms och adaptiv farthållare blir i stort sett standardutrustning i Sverige liksom i Golf där det ingår i det s k Master-paketet som i praktiken är den lägsta utrustningsnivån som säljs här. Är den nya 13 cm längre än den gamla så bör det ju bli en rätt rymlig bil. Dock inte riktigt mitt bilval.
Just denna modellen ser ut att ha svällt rejält om man jämför med hur den gamla Touran såg ut, den gamla påminner mer om en högbyggd Golf/Caddy. Denna känns en klass större.
Känns mer som en högbyggd Passat.
Ser väl ut som den alltid har gjort ;)
Volkswagen fortsätter med sin designstil där det är en utmaning att se skillnad på den gamla och den nya modellen. Ser mer ut som en lättare ansiktslyftning. De tjocka A-stolparna är en nackdel, precis som det även är på flera konkurrenter. Jag föredrar dubbla A-stolpar, som på C4 Picasso och Fiat 500L MPW, där den främre är tunn och så har man en tjockare placerad längre bak, för då får man bättre sikt även snett åt sidorna.
Frågan är om Sportsvan/Touran kan hota klassledande Picasso i segmentet, jag tror absolut de kan vinna sina traditionella Volkswagen-kunder och kanske även några från Opel genom att Zafiran redan börjar kännas gammal, kanske även från Ford, men tror de som idag väljer Picasso (nr 1) eller Scenic (nr 2 i klassen) kommer fortsätta välja franskt.
Segmentet är starkt konkurrensutsatt av crossovers och SUV:ar. Detta gör att detta bilsegment inte längre ökar sin försäljning utan det handlar mer om att vinna marknadsandelar från konkurrenterna inom samma segment.
Svårt att göra denna biltypen spännande och snygg, mer praktisk än snygg. Men jag kan inte heller påstå att den är ful , vilket annars verkar typiskt för denna klassen.
Den nya Touranen har exakt samma axelavstånd som nya Passaten- 2791 mm, så det är en ganska utsträckt bil vi pratar om.
Är ganska övertygad om att denna kommer sälja bra för att vara i den klassen den är.
Det hänger ju till viss del på priset, men jag tror VW kommer lägga sig ganska ok där.
Vi såg ju att den gamla -13 år- höll ganska bra försäljningssiffror så den nya lär inte göra sämre ifrån sig
Raphael, kanske folket får upp ögonen på MPV. SUV/Crossover är det mest opraktiska som någonsin uppfunnits i bilen historia. Hade jag inte haft en vanlig personbil och behövt mer utrymme eller fler säten hade jag hellre köpt en MPV än en opraktisk SUV. Jag tror att folk inte ens inser varför de köpte en SUV, inga direkta fördelar. En MPV är så mycket mer användbar ur alla synvinklar.
Mycket mindre ful än föregångaren. Gillar inredningsstilen. Kan de bara få ner bullernivån så blir det nog bra. Ett bra alternativ till oss som gillar fleecetröjor och inte måste ha utflippad design för att impa på omvärlden.
Då citerar vi lite ytterligare - "Multikollisionsbromsen bromsar automatiskt ned bilen efter en svårare kollision för att minska den kvarvarande rörelseenergin. Detta görs för att endera förhindra en sekundärkollision helt eller åtminstone minska hastigheten avsevärt vid en sådan. "
VW behöver nog en förnyelse i den här klassen om man vill fortsätta att dominera i denna klassen.
http://left-lane.com/european-sales-2014-midsized-mpv-segment/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.