Volkswagen har nyligen gjort en stor förändring i toppen. Herbert Diess är numera ”enbart” chef för hela VW-koncernen, och Ralf Brandstätter har tagit över som chef för märket Volkswagen.
Enligt uppgift görs chefsbytet efter att Herbert Diess anklagat styrelsen för att läcka uppgifter till media, och efter att Volkswagen stött på allvarliga problem i utrullningen av både nya Golf och elbilen ID 3.
I en intervju med tyska Auto Motor und Sport gör Ralf Brandstätter klart att även om Volkswagen nu storsatsar på eldrift kommer förbränningsmotorerna finnas kvar under en lång tid framöver.
– Vi har alltid sagt att på lång sikt kommer vi fortfarande ha olika drivlinealternativ i vårt modellprogram. Alla kunder ska kunna välja vilken teknologi som bäst passar deras mobilitetsbehov, säger han, och fortsätter:
– Det gäller även konventionella förbränningsmotorer där utsläppen kommer fortsätta sänkas med hybridteknik.
Enligt uppgifter till tidningen är det framför allt nätverket med återförsäljare som kräver att bensin- och dieselbilarna finns kvar även i framtiden. Återförsäljarna riskerar att tappa en del omsättning när fler köper en elbil på nätet – en elbil som dessutom inte behöver servas på samma sätt som en förbränningsbil.
Ett tydligt exempel är Volkswagen Up, där bensinvarianten skulle läggas ned. Eldrivna e-Up skulle bli enda alternativet och det protesterade återförsäljarna mot, vilket verkar ha fått Volkswagen att ändra sig.
Ett annat exempel är stora dieselsuven Volkswagen Touareg som kommer finnas kvar i modellprogrammet till 2027. På ett enda exemplar av toppmodellen med V8-dieselmotor kan Volkswagen tjäna upp till 250 000 kronor – pengar som behövs för att utveckla elbilar, enligt nya VW-chefen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VW gräver sin egen grav om de inte snabbt ställer om till elbilar.
Känns som att kineserna snabbt tar över bilmarknaden i Europa.
Facit, Kodak, Nokia... -och snart VW.
När man argumenterar för att snabba på omställningen kan man ibland få höra att "de tillverkar ju bara det kunderna vill ha." Det är korrekt. Men många tänker inte så långt att det är återförsäljarna med deras verkstäder som är bilindustrins kunder. (Om man bortser från elbilstillverkaren från USA.) Vad vill de ha? Bilar med bromsservice som består i att rengöra, smörja och i många fall sätta tillbaka samma delar? Motorer som håller längre än resten av bilen - utan service? Denna mening sa ju nästan allt: "Återförsäljarna riskerar att tappa en del omsättning när fler köper en elbil på nätet – en elbil som dessutom inte behöver servas på samma sätt som en förbränningsbil." Tänk på detta när en försäljare försöker få dig att välja ännu en avgasbil.
#3 Elbilisten: Var själv hos en åf och ville veta mer om e-up när den var ny. Säljaren ville verkligen inte sälja den alls, och sade detta rakt ut. Med andra ord, om VW vill sälja eldrivet så bör de nog fundera över en annan slags organisation -kanske plagiera Tesla och börja sälja ID-serien och e-up i köpcentrum/gallerior (som för övrigt behöver hyra ut lite tomma lokaler när butikerna faller av).
Sänkas med hybridteknik? Man köper en SUV med hybridteknik och sänkningen av utsläpp uteblev?
"På ett enda exemplar av toppmodellen med V8-dieselmotor kan Volkswagen tjäna upp till 250 000 kronor"
Den kostar alltså 250 000 mindre att tillverka än man tar betalt för den, det är ett saftigt exempel på bedrägeri.
Det är som att sälja en enkilos guldtacka som innehåller 26 % bly.
O när blev det bedrägeri att tjäna pengar på biltillverkning???
(redigerat)
Jag kan bara hålla med LeifV, Elbilisten och Olle45. Den som inte ställer om kommer inte att klara sig. ÅF med verkstäder behöver ställa om och satsa på andra nischer eller drastiskt krympa verksamheten. Att tro att folk ska vilja fortsätta köpa bilar som går på dinosauriejuice om 10 år är ju helt knasigt.
Min lokala volvohandlare har t.ex. nyrenoverade/nybyggda bilhallar och någonstans strax under 200 bilar i laget. 3 st laddhybrider noll elbilar. Resten går enbart på dinosauriejuice.
Det är väl så Opel har gjort, sålt bilar utan att tjäna pengar på dem. Det är sällan ett framgångsrikt sätt att arbeta. Risken är att man inte har kvar kontroll över sin egen situation framgent.
När folk är så dumma att de hellre köper en vara som det är överpris på än en vara som kostar vad den är värd, så går det förstås illa för den som inte är en bedragare, då slutar det med att man tvingas bli lögnare och bedragare för att överleva.
Jag har aldrig köpt något som kostar mer än det är värt i hela mitt liv, men däremot mycket som är mer... värt än det kostar, jag gillar inte att bli lurad, vilket uppenbarligen resten av mänskligheten njuter storligen av.
Och resultatet kan man överallt i världen se när lögnare och bedragare styr över alltings liv och hälsa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.